Návštěvníkům, kteří dorazili  v pátek, v sobotu či v neděli večer na výstavu v centru Prahy, se naskytl šokující pohled - spatřili vlky zavřené v klecích na betonové podlaze, kam také vykonávali potřebu, kolem nich vedl chodníček, po němž se lidé mohli procházet a vězněná zvířata si prohlížet. Vlci navíc na své vystoupení podle informací Blesku čekali před galerií zavření v dodávce.

Vlci v dodávce.
Autor: čtenář Blesk.cz

Jádro výstavy Osamělý vlk spočívá v drsném vizuálním ztvárnění - uvězněný vlk v kleci z pletiva o rozměrech 400 x 1000 cm, umístěné uprostřed galerijního prostoru. Klec ze všech stran záměrně obklopuje chodník o šířce 45 cm, který nabízí pozorovatelům úzký prostor pro rozjímání a zkoumání osamělého tvora. Toto pečlivě vytvořené prostorové uspořádání slouží jako alegorie boje, kterému čelí jedinci vzdorující přitažlivosti konformity,“ napsala galerie k výstavě Lone Wolf amerického umělce Briana Daileyho na svém Instagramu.

Jak vyplývá z reakcí tamtéž, řada návštěvníků byla tím, co viděla, naprosto zděšená a znechucená. „Proč se do klece nezavře sám umělec nebo galerista? To by pak bylo o interakci. To zvíře mělo jen strach, jeho silný pach se linul nahoru po schodech, z toho stresu, kterému bylo vystaveno. Pochybuji, že se některý z návštěvníků bál. Okolo klece běhaly pobaveně malé děti, zvíře leželo v rohu na poch*ané zemi a bylo vyplašené,“ popsal jeden z nich. „To je to nejhnusnější, co jsem kdy viděla člověk udělat v rámci tzv. umění. Protože autor žádný umělec není, jen prachsprostý tyran. Příště ať se autor sám zavře do klece, poch*ije a pose*e se tam na studeném betonu. Odporné,“ uvedla další z návštěvnic. Ještě v ponděli krátce po poledni byly zděšené komentáře u příspěvku dostupné, pak ovšem zmizely.

Podle majitelky galerie Alexandry Karpuchiny byla zvířata čipovaná a měla evropské pasy. „Byla trénovaná a ochočená, bylo znát, že jsou zvyklá na lidi. V kleci měli roli osamělého vlka. Když nebyli v kleci, procházeli se po galerii na vodítku, byli zvídaví k prostředí i k lidem. Performance probíhala vždy tři hodiny a po hodině se zvířata střídala, aby se prošla. Po dobu mimo performance byla také umístěna ve veliké dodávce v kotcích, ve kterých měli podestýlku, vodu a mohli se postavit a otočit. Převážně tam ale spala,“ řekla Blesku ve svém vyjádření a poskytla také fotografie z výstavy. „Opravdu mě mrzí negativní postoj lidí, kteří na performance nebyli, nepřečetli si,o čem je, ani se nezajímají, jak vlastně probíhala,“ dodala. 

Zásah inspekce a veterinářů

Exhibice měla trvat tři večery po sobě - v pátek, v sobotu a v neděli od 18 do 21 hodin. V neděli kolem půl osmé večer ovšem do Karpuchina Gallery přijela na základě oznámení ČIŽP i SVS, ve spolupráci s policií vlky z místa odvezla. „Mohu potvrdit, že došlo k odebrání tří vlků. Majitel nebyl schopen prokázat původ a legální způsob nabytí zvířat. Vlci byli převezeni do záchranné stanice,“ řekla Blesku mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká s tím, že vlci se řadí mezi kriticky ohrožené druhy, jsou chráněni v rámci CITES a jejich chov v tomto případě nebyl legální. Vlci jsou nyní ve fázi zadržení. „S největší pravděpodobností bude vedeno správní řízení o tom, zda dojde k jejich zabavení,“ dodala. 

Karpuchina Blesku řekla, že za veterinární správu nebyl, co se týče prostředí a způsobu zacházení se zvířaty, zjištěn žádný problém. To ovšem vyvrátil mluvčí Státní veterinární správy Petr Vorlíček. Podle něj našli na místě několik pochybení - zvířata byla před performancí umístěna v dodávce, což pro ně byly nevhodné podmínky, navíc vlci jakožto psovité šelmy nemohou být součástí veřejného vystoupení, jak stojí v novele zákona na ochranu zvířat proti týrání. „Případ bude předán městské části Praha 1, aby vedla správní řízení kvůli porušení zákona na ochranu zvířat proti týrání,“ dodal Vorlíček. Zásah v galerii v Rybné ulici Blesku potvrdil také mluvčí pražské policie Jan Rybanský. „V neděli kolem 19:30 jsme v ulici Rybná poskytli součinnosti pracovníkovi Státní veterinární správy při odebrání tří vlků, s nimiž měly osoby nakládat neoprávněně,“ uvedl. 

Výstava Lone Wolf v Karpuchina Gallery.
Autor: Karpuchina Gallery / Tomáš Rubín

Pospíšil: Týrání není umění

Praxe zmíněné galerie rozlítila také náměstka pražského primátora pro kulturu a animal welfare Jiřího Pospíšila (TOP 09). „Ačkoliv jsem velkým příznivcem umění, za sebe chci jednoznačně říci, že týrání a zneužívání zvířat vždycky zůstane týráním a zneužíváním zvířat! Týrání zvířat není umění! Není to žádná umělecká performance, bez ohledu na to, že ho za něj kdokoliv bude vydávat!“ řekl Blesku. „Podle mých informací byli vlci v galerii vystaveni nejen nevhodným podmínkám, ale i extrémnímu stresu a navíc neměli vhodné zázemí ani po skončení vystoupení. Vše navíc nasvědčuje tomu, že sem vlci byli navíc dovezeni v rozporu s jakoukoliv platnou českou i mezinárodní legislativou!“ dodal s tím, že se z pozice náměstka pro kulturu bude zabývat tím, zda je v pořádku, aby veřejné peníze dostávala instituce, která nejspíš porušuje právní předpisy.

Incident v záchranné stanici

Zvířata skončila v záchranné stanici na Tachovsku, kde je o ně postaráno. V pondělí brzy ráno právě tam došlo v souvislosti s odebranými vlky k incidentu. „Mohu potvrdit, že se od pondělních ranních hodin zabýváme možným protiprávním jednáním, k němuž došlo v jedné z obcí na Tachovsku. Byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu porušování domovní svobody. S ohledem na probíhající úkony nebudeme sdělovat bližší informace,“ řekla policejní mluvčí Barbora Šmaterová.

Chtěl se snad někdo k vlkům dostat? Jejich majitelem, který je umělci poskytl, je podle informací Blesku známý maďarský trenér vlků Zoltan H., jenž dodává zvířata řadě filmových produkcí - na záběrech z místa, jež má Blesk k dispozici, je ostatně zachycen se svou dodávkou a jedním ze svých kolegů.

Fotogalerie
14 fotografií