Motorky životní vášní: Petr (49) má úctyhodnou sbírku: 260 kousků!

/
  • Petr Bárta (49) sedí v první vyrobené motorce značky JAWA, které se říkalo „Rumpál“.
    22. června 2025 ● 16:20

    Jako malý kluk se motal pod rukama mechaniků a obdivoval tátu, motocyklového závodníka. Když pak ve 14 letech dal do kupy první motorku, jeho vášeň pro jednostopá vozidla byla zpečetěna. Teď má Petr Bárta (49) z Chlumčan na Plzeňsku jednu z největších sbírek motocyklů v Česku.

    Vše začalo tím, že jako kluk s tátou Václavem (†76) koupil za stovku starou motorku. „Byla to ČZ 250. Několik let stála doma, a když mi bylo čtrnáct, tak jsem ji začal doma opravovat. Už od malička jsem se motal pořád kolem motorek. Táta mě k nim přitáhl, jezdil závodně motokros za Duklu Praha,“ vzpomínal Bárta. Prázdniny skončily a opravovaná motorka byla jako nová.

    Nezůstalo u jedné

    „Chytlo mě to. Chtěl jsem opravovat dál. Pořídil jsem si motorku ČZ 125c a dal ji opět dohromady. To bylo v roce 1990. Takhle se to pořád opakovalo,“ řekl Bárta.

    Video
    Video se připravuje ...

    Petr Bárta (49) z Chlumčan shromáždil za 35 let 260 kusů motocyklů! Zbyněk Schnapka

    Nakonec shromáždil celou ucelenou řadu motocyklů ČZ. „Jsou to všechny modely, všechny obsahy motorů, prostě všechny čézety z let 1923 až 1997, které se vyráběly v továrně ve Strakonicích,“ objasnil Bárta.

    Útočiště pro motorky

    K motocyklům ČZ brzy přidal i ikonické stroje značky JAWA a opět má celou ucelenou řadu těchto motorek z let 1932 až 1990. Aby toho nebylo málo, vlastní rovněž všechny modely motocyklů Praga a Ogar. Za 35 let Petr Bárta shromáždil 260 kusů motocyklů!

    Postavil pro ně dvě budovy o rozměrech 30 x 10 metrů, které slouží zároveň i jako muzeum. Lidé si skvostné stroje mohou prohlédnout vždy v sobotu od 10 do 16 hodin. Prohlídku lze domluvit i mimo otevírací dobu.

  • 1.

    Vincent HRD z roku 1948

    Motor má obsah 998 kubických centimetrů, 2 válce, výkon 40 koní, váhu 200 kg, maximální rychlost 190 km/h. Jde o nejcennější motocykl ve sbírce. „Po 2. světové válce se do Československa dovezlo šest těchto motorek a jen pro zajímavost, zabilo se na nich sedm lidí,“ prozradil Bárta. Na těchto strojích se závodilo, ale okruhy tehdy vedly po normálních silnicích často ve městech.

    Vincent HRD, z roku 1948
    Autor: Blesk:Zbyněk Schnapka

  • 2.

    Laurin & Klement z roku 1904

    Motor má obsah 815 kubických centimetrů, 2 válce, výkon 5 koní, váhu 70 kg, maximální rychlost 85 km/h. Jde o nejstarší motocykl ve sbírce. „Na celém světě zůstalo 10 až 20 těchto motorek. Moc se jich nedochovalo právě proto, že motocykly byly stále lepší a nikdo si ty staré nenechával a likvidovaly se,“ vysvětlil Bárta.

    Laurin & Klement, z roku 1904
    Autor: Blesk:Zbyněk Schnapka

  • 3.

    ČZ 500 z roku 1939

    Motor má obsah 500 kubických centimetrů, 2 válce, výkon 15 koní, váha 170 kg, maximální rychlost 115 km/h. Nejlepší předválečný motocykl firmy ČZ. „Vyrobilo se jich necelých 600 kusů. Jednu motorku si zakoupil i Vatikán pro svou švýcarskou gardu. Stroj měl tehdy bílo-zlatou barvu,“ řekl Bárta.

    ČZ 500 z roku 1939
    Autor: Blesk:Zbyněk Schnapka

  • 4.

    JAWA 673 z roku 1968

    Motor má obsah 350 kubických centimetrů, 4 válce, výkon 71 koní, váha 138 kg, maximální rychlost přes 250 km/h. „Jde o nejkrásnější motocykl této značky z hlediska motoru, protože má vodou chlazený čtyřválec. Ve své době to byl nejrychlejší závodní motocykl. Na tomto modelu se zabil známý britský jezdec Bill Ivy,“ uvedl Bárta.

    JAWA 673, z roku 1968
    Autor: Blesk:Zbyněk Schnapka

  • 5.

    ESO 500 z roku 1962

    Motor má obsah 498 kubických centimetrů, 1 válec, výkon 40 koní, váha 130 kg, maximální rychlost se u motokrosových motocyklů neudává, nemají tachometr. Vyráběl se v Divišově u Benešova. „Továrna fungovala v letech 1948 až 1963, pak byla ukončena výroba těchto motorek. Na tomto stroji závodil můj táta Václav (+76), který před 5 lety zemřel,“ svěřil se Bárta.

    ESO 500 z roku 1962
    Autor: Blesk:Zbyněk Schnapka
    Fotogalerie
    17 fotografií

    Fotogalerie
    17 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud