„Památka se tak otevírá veřejnosti v začínající turistické sezóně. Svým významem přesahuje hranice regionu i republiky,“ řekl starosta Petr Vrána (Volím Tachov). Poslední zásadní etapu mohlo město dokončit díky evropské dotaci ve výši 61 milionů Kč. 

Kromě prohlídek bude sloužit jako originální multifunkční společenské a kulturní centrum. Město ještě dobuduje venkovní posezení a odstavné parkoviště.

„Jsme na jízdárnu velmi pyšní a chceme ji všude propagovat a hodně vytěžovat kulturními a společenskými akce i svatbami. Jízdárna bude od dubna do října žít, akce tu budou každý týden,“ uvedl Vrána.

„Takových staveb bylo velmi pomálu, a to i v rámci střední Evropy,“ podotkl ministra kultury Martin Baxa (ODS).

Zpřístupní všechny prostory

Jízdárna začíná novou kapitolu své existence 160 let od úmrtí generála Alfreda Windischgrätze (1787 až 1862), který ji nechal postavit. „Pan generál by se hodně divil, jak teď budova vypadá,“ uvedl kastelán a průvodce Pavel Voltr.

Novorománská a novorenesanční jízdárna zpřístupnila všechny prostory a prohlídkový okruh. Je tam nová expozice bylinkářství a Českého lesa, dobového oblečení, koňských stájí, kovárna, byt kováře, expozice železářství, kočárová chodba a obytné místnosti pro šlechtu a její návštěvy.

„Zpřístupňujeme veškeré prostory, což nebývá zvykem na žádné památce. Ani ve Vídni se nedostanete do všech prostor,“ připomněl Voltr. Pravidelné prohlídky budou v češtině, angličtině a němčině. „Otevíráme velikonočními prohlídkami, v dubnu budou každý den od středy do neděle, od června i v úterý. Už je tu naplánovaná celá koncertní sezona,“ pozval kastelán.

Vzácný strop

Jízdárna, jejíž největší částí je jezdecká hala 40krát 20 metrů, kde generál předváděl své koně, byla postavena v letech 1857 až 1862 podle plánů chebského architekta Adama Haberzettla. Budova dlouhá 60 metrů a vysoká 26 metrů má všechny místnosti pro koně i návštěvníky pod jednou střechou.

Nejvzácnější částí jsou dřevěný krov a skleněný strop, kudy se také odvětrávala. „Je ukázkou unikátní kombinace šlechtické aristokratické budovy s představou moderní průmyslové architektury," řekl radní Matouš Horáček (Volím Tachov).

Chtěli ji odstřelit

Budova po druhé světové válce chátrala. „Byla tam tělocvična pro vojáky, Svazarm a velká sýpka na obilí. V roce 1985 byla určená k odstřelu,“ upozornil kastelán Voltr. Jízdárnu nikdo nehlídal, lidé ji vyrabovali. V roce 1981 ji ministerstvo kultury vyňalo z památkové ochrany. V roce 1999 ji zachránil před demolicí jeden hlas v zastupitelstvu. V roce 2000 byla před zhroucením, jediné, co bylo v dobrém stavu, byl krov.

Město vlastní jízdárnu od roku 1991. Do roku 2008 se mu podařilo staticky zajistit konstrukce, zastřešit ji a prostory stavebně obnovit. Od roku 2021 díky penězům EU vybudovalo technické zázemí, zabezpečení, dva výtahy, opravilo fasády, malby a krov.

VIDEO: Oprava Křížové cesty v Rokycanech. 

Video
Video se připravuje ...

Oprava Křížové cesty v Rokycanech. Romana Vébrová

Fotogalerie
18 fotografií