Byla to katastrofa, jakou Česko nezažilo od katastrofy ve Studénce. Na jednokolejné trati u obce Milavče na Domažlicku se ve středu ráno srazil expres z Mnichova s protijedoucím regionálním osobním vlakem. Na místě zahynuli oba strojvedoucí (†48 a †58) a také paní (†47) cestující v osobáku. Desítky dalších lidí byly zraněny.

Kdo měl nohy, spěchal do Milavče

Na místo ihned vyrazily všechny složky Integrovaného záchranného systému. Zasahovalo 12 jednotek hasičů, čtyři vrtulníky, sedm výjezdových skupin ZZS, pět speciálních vozů, deset skupin z Německa. Dalo by se říct, že, kdo měl nohy, spěchal do Milavče. Desítky raněných bylo potřeba v závislosti na závažnosti jejich stavu roztřídit a rozvézt do nemocnic od německého Řezna, přes Domažlice až po Prahu. Reakce záchranářů byla obdivuhodná a takřka okamžitá.

Video
Video se připravuje ...

Zásah hasičů po nehodě vlaků na Domažlicku 

Pomohl malý zázrak

Neméně pohotové byly i první informace o tom, co se na lokální trati toho rána stalo. Ze svědectví místních lidí, dobrovolných hasičů a účastníků neštěstí  vyvstal ohromující obraz zkázy. Místní hovořili pro server Seznam.cz o tom, jak se ozvala rána a začala houkat siréna. Dobrovolní hasiči z Milavče byli na místě první. Naskytl se jim ohromují obraz zkázy. Rychle jedoucí rychlík tlačil před sebou lokálku dlouhé desítky metrů a jak pro portál zmínili záchranáři, to, že vlaky nevykolejily bylo rozhodujícím momentem a malým zázrakem. Jinak by se vagony zhroutily ze čtyřmetrového náspu a bilance neštěstí mohla být ještě tragičtější.

Všude byla panika

Většina cestujících naštěstí skončila s lehčími zraněními a někteří z nich popsali, jaká situace ve vlaku při nárazu a těsně po něm nastala. Byl mezi nimi i Zdeněk Klonfar z Domažlic. „Ti lidé, co seděli na sedačkách v otevřeném prostoru, byli na tom mnohem hůř. Náraz je vymrštil a oni letěli vzduchem dopředu,“ popsal Blesku Klonfar, který měl to štěstí, že seděl v kupé. Zkušenost z první ruky měl další cestující Miroslav Jícha. „Ještě s jedním klukem jsme ze záchodu vytahovali nějakou holku. Byla tam zavřená, protože byly zohýbané plechy. Všude byla panika, rvali jsme ji tak ven,“ uvedl Jícha. „Průvodčí nás prosila, tak jsme ještě s jedním klukem proběhli vagóny, protože děti tam řvaly. No prostě hrozný," dodal.

Rychlík prosvištěl zákazem?!

Přestože Drážní inspekce ústy svého mluvčího Milana Drápala konstatovala, že na přesnou identifikaci příčin nehody je zatím brzy. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) konstatoval, že strojvedoucí rychlíku nezareagoval na oranžové světlo a posléze projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně Radonice na Domažlicku. „Příčiny nehody se vyšetřují, podle všech informací došlo k selhání lidského faktoru,“ uvedl. 

Záchranný systém nepomohl

Úsek trati, na kterém k neštěstí došlo dálkově řídí dispečer. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. „V části trati, ve které došlo k nehodě, byl namontován systém generálního stopu, teď zjišťujeme, jestli byl použit,“ popsal pro CNN Prima News mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Tento systém měl umožnit dispečerovi vlaky zastavit, jenže to se nestalo. „Jinak řečeno, byl tu systém, který dokáže na dálku oba protijedoucí vlaky zastavit. A to tlačítkem v Domažlicích, kde dispečerovi po projetí červené začne zvonit poplašný signál. Jenže vlaky se srazily prakticky ihned poté, co rychlík červenou projel,“ dodal Gavenda pro Primu. 

Mezinárodně po jednokolejce

To, co může být pro laika zarážející, je fakt, že mezinárodní rychlík musí ještě v 21. století do Česka uhánět po jednokolejné trati uvedené do provozu v roce 1861. V rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24 řekl Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících PRO BAHN, že řada českých tratí je jen minimálně udržována a provozována ve značně zjednodušeném režimu.

Zatímco na místě probíhají odklízecí práce a trať do Mnichova kvůli nim nejspíš zůstane zavřená až do pátečního večera, kriminalisté zahájí úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Pokud ale za neštěstí skutečně může lidský faktor a selhal nešťastný strojvedoucí, jedno je jisté už teď. Nebude, koho potrestat.

Fotogalerie
72 fotografií