„Právě hasiči a Australané byli největšími odběrateli legendy čtyřdveřové Tatry 815, s níž Karel Loprais šestkrát zvítězil na RallyeDakar a vysloužil si přezdívku Monsieur Dakar,“ říká konstruktér a vedoucí pracovník podniku Radomír Smolka.
Ve výrobě vůz nahradily modernější Tatra Phoenix a Tatra Force7. „Těžko se mi s touhle legendou loučí. Třicet let byla nutnou součástí mého života,“ dodal Smolka.
T815 se nabízela v řadě provedení. Nejčastěji jako sklápěče, ale také jako valník s plachtou, hasičská cisterna, jeřáb, míchačka či policejní zásahové vozidlo.
Kolem světa
Veřejnosti sériovou podobu modelu 815 Tatrovka poprvé představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září 1982. Jeho produkce začala v lednu následujícího roku.
Propagovat kopřivnickou automobilku ve světě měla koncem 80. let minulého století expedice Tatra kolem světa. Ta vyjela se speciálně upravenou deset metrů dlouhou Tatrou 815 GTC (Grand Tourist Caravan) s pohonem všech kol.
Jak to šlo s Tatrou 815
*1970 - Vznikly první prototypy řady Tatra 815, zpočátku probíhal vývoj civilních verzí pod označením Tatra 157, vojenské verze nesly označení Tatra 815.
*1973 - Byl postaven první motor řady T3, která se stala standardem pro vozy Tatra 815.
*1978 - Zahájeny zkoušky prototypů v ostrém provozu na Sibiři.
*1982 - V září byla Tatra 815 poprvé oficiálně představena veřejnosti na veletrhu v Brně.
*1983 - Sériová výroba vozidel Tatra 815 byla zahájena hned po Novém roce, v prvním roce se vyrobilo devět tisíc kusů.
*1986 - První start v legendární soutěži Rallye Paris-Dakar, Tatra vyslala dva závodní speciály. *1988 - První vítězství na Rallye Paris-Dakar, pro triumf si dojela posádka Loprais, Stachura, Mück.
VIDEO: Medailonek Karel Loprais: Zemřel Monsieur Dakar
Medailonek Karel Loprais: Zemřel Monsieur Dakar Videohub