V kopřivnické automobilce považují model za zcela revoluční. „Je první bezemisní a neprodukuje žádné zplodiny. Hodí se proto do městských a obydlených prostor. Využití najde ve stavebním nebo těžebním průmyslu,“ říká vývojář Jan Pícha (38).

S kolegou Jakubem Pončíkem (30) se na prototypu napřemýšleli dva a půl roku, než ho mohli postavit. „Oproti standardním vozům je daleko tišší, dojezd má vyšší, uveze 22 tun nákladu, má také ochranný systém osádky,“ řekl k dalším vychytávkám Jakub Pončík s tím, že tahač o hmotnosti 44 tun ověřují a vylepšují i nadále.

„Pohání jej šest vodíkových lahví o objemu 30 kilo vodíku při tlaku 350 barů,“ dodal konstruktér.

Video
Video se připravuje ...

Tatra Force e-Drive je první bezemisní náklaďák. Vývoj trval 2,5 roku. Karel Janeček

Odpadem je jen voda

Jediným odpadem, který spalování vozu Tatra Force e-Drive produkuje, je voda a to je výhodou nejen v přírodních, ať už polních, anebo lesních terénech. V kombinaci s tichým motorem to znamená ohleduplné řešení k fauně i floře.

Prototyp 3. generace vychází z tradiční koncepce, je na tatrováckém podvozku. „Těžký terénní sklápěč je na osmikolovém základě s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav,“ popisuje konstruktér Jan Pícha.

Pohon prototypu je elektrický. „Je však koncipován, aby byl nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Svůj zdroj energie veze s sebou. Proto jsou na něm kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu,“ dodal.

Na vývoji vozidla se podílel  Ústav jaderného výzkumu Řež, automobilka Tatra Trucks, firma Devinn a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Projekt byl podporován Technologickou agenturou České republiky (TA ČR).

Fotogalerie
8 fotografií