Popis tragédie je srdcervoucí. Stačilo by pár vteřin navíc a nemuselo k takovému neštěstí dojít.

Bylo lehce pod nulou, na zemi leželo asi 20 cm sněhu. Silnice přes přejezd byla čerstvě prohrnutá, ale auto s mužem a dětmi jelo v rozježděném sněhu silničkou podél trati a odbočilo z křižovatky na mírný kopeček na přejezd. Nezastavil. Červená světla tou dobou podle Drážní inspekce svítila už dobrou minutu…

Strojvedoucí auto viděl jet už vedle trati, když vjelo na přejezd, tři sekundy houkal. Auto ale stále „viselo“ na přejezdu, tak spustil rychlobrzdu. „Začalo sebou cukat, zdálo se, že chce couvat, to se nepovedlo. Protáčelo přední kola. Potom se rozjelo dopředu, ale nestačilo už ujet,“ popsal inspekci do protokolu strojvedoucí.

Jezdí tam 20 let

Následovala osudová srážka. Došlo k ní při rychlosti vlaku 71 km/h. Náraz auto odmrštil 13 metrů mimo trať směrem k vrátnici místní stavební firmy. Některé trosky z auta byly nalezeny až 115 metrů od přejezdu.

Lehce zraněný otec v šoku vyběhl z auta a hledal své děti. Podle svědků ležely mimo auto. „Nešlo jet tam ani zpátky,“ plakal v šoku, když viděl následky, a zhroutil se.

Video
Video se připravuje ...

Při železniční nehodě v Ostravě-Třebovicích zemřeli sourozenci (†2 a †12). HZS MSK

„Jezdím tam kromě víkendů každý den 20 let. Vždy tam zpomalím, i když svítí bílé světlo. Opět jsem jel pomalu, ale auto mi tam zastavilo. Nešlo se rozjet, zazmatkoval jsem,“ vypověděl otec později Drážní inspekci.

Její závěr? Příčina nehody je primárně řidičova nepozornost, k chybě u dopravce či drah nedošlo. Police už dříve uvedla, že se k případu již více nebude vyjadřovat. 

Slyšeli tupý zvuk

Nejbližšími svědky nehody byli řidič kamionu, který přijel k vrátnici stavební firmy sousedící s přejezdem, a vrátný. Oba zrovna řešili dokumentaci. „Byl to takový tupý zvuk, k vrátnici letělo něco černého,“ popisovali.

Oba muži byli první svědci na místě nehody. Z palubní kamery kamionu pochází foto situace na přejezdu dvě a půl minuty před srážkou.

Čekání na závory

Na třebovickém přejezdu je poměrně rušný provoz. Proto už před čtyřmi lety doporučila Drážní inspekce Drážnímu úřadu instalaci závor. „Požadavek byl zadán Správě železnic,“ uvedla za úřad mluvčí Pavlína Straková.

Realizace je nyní právě na Správě železnic. Ta obstarává 7600 přejezdů, z toho 1760 se závorami, loni jimi nově zabezpečila 230.

Fotogalerie
14 fotografií