Loupež se odehrála na dálničním odpočívadle v Německu a  má ji na svědomí patrně dobře organizovaná skupina. „Podle všech ukazatelů musela mít celou akci dobře naplánovanou. S největší pravděpodobností totiž kamion sledovala již od nakládky, zloději počkali na nucenou odpočinkovou pauzu řidiče a poté jej pachatelé uspali plynem vpuštěným do kabiny. Nakonec zamaskovali důkazy v nákladním prostoru hasicím přístrojem, aby znemožnili zajištění stop," popsal marketingový manažer BFI Jan Butala.

Německá policie se podle něj událostí zabývá a firma měla náklad pojištěný. „Ale měli jsme to samozřejmě pojištěné v našich nákupních cenách, takže ušlý zisk nám to nenahradí,“ dodal Butala.

Cyklisté zapláčou

Dopad na výrobu je podle něj obrovský. Uloupené komponenty Shimano jsou klíčové pro stavbu téměř 10 tisíc kol. „Samotné díly stály asi 6 milionů, bez nich ale kola nepostavíme. Byly určené pro asi 10 tisíc kol, takže odkládáme výrobu za zhruba čtvrt miliardy,“ podotkl Butala.

Incident se navíc stál v období, které je už tak složité, protože dodávky jednotlivých komponent stagnují. Ze skladových zásob či od alternativních výrobců je firma schopna aktuálně nahradit jen část komponent.

„Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory,“ uvedl ředitel dodavatelského řetězce BFI Petr Krkoška.

Nejsou náhrady

Zájem o jízdní kola během pandemie rapidně vzrostl. Kvůli nedostatku dílů se však dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům posunuly v některých případech až na dva roky!

Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol zbylo firmě devět krabic s komponentami nižších tříd. „Výroba některých modelů se tak zpozdí takřka o rok, jelikož pro mnoho dílů z této zásilky neexistuje na trhu jiná alternativa,“ upozornil Krkoška.

Ještě se to nestalo

Podobnou situaci firma ještě nezažila. „Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílů se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná,“ dodal Krkoška.

BFI vyrábí ročně více než 150 tisíc kol a elektrokol a dosahuje obratu okolo dvou miliard korun. Má vlastní značky Superior, Rock Machine a Frappé. BFI více než 80 procent produkce exportuje, kola vyváží do více než 30 zemí. Má i vlastní vývoj. Zaměstnává téměř 500 lidí. Firma patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce.

VIDEO: Jak vybrat a instalovat držák na kola? S tím správným je to hračka!

Video
Video se připravuje ...

Jak vybrat a instalovat držák na kola? S tím správným je to hračka!