Právě v proskleném depozitu bude prvorepubliková kráska stát. Pokud tedy nebude vozit pasažéry po kraji, jak se výhledově plánuje. „Dva roky jsme čekali na rekonstrukci na tento nepopsatelný zážitek,“ radoval se oděn do dobové uniformy vlakvedoucí Říha.

Během renovace za bezmála 120 milionů se pečlivě učil ovládat Slovenskou strelu i strojvedoucí Dušan Cihlář (43). „Tento vůz překonalo v rychlosti teprve Pendolino. Ta mašina jede bez zastavení v rychlosti 130 kilometrů v hodině,“ mašinfíra.

O Slovenské strele

Jde o čtyřnápravový motorový vůz, který byl vyroben v roce 1936 u nás pouze ve dvou kusech. Své maximální rychlosti dosáhne po ujetí dráhy 5 700 metrů. Z rychlosti 120 kilometrů umí zastavit po 567 metrech brzdění. Vlak vybavili předkové i ruční brzdou, která zastaví vlak z 50 km/h po ujetí 312 metrů.

Video
délka: 01:24.80

Slovenská strela opět vyjela na koleje: Renovace trvala dva roky Karel Janeček

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68. Podle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal přezdívku Slovenská strela.

Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Jízdní doba Slovenské strely byla 4 hodiny a 51 minut včetně zastávky v Brně, která trvala tři minuty. Později to "stáhla" na 4 hodiny 18 minut. Tuto rychlost Pendolino překonalo až po 70 letech.

Dominuje muzeu náklaďáků

Slovenskou strelu vystavují v proskleném pavilonu před muzeem nákladních automobilů Tatra. Sbírku šedesátky historických náklaďáků, ale i motorek, by měli tamní muzejníci otevřít již letos.

Fotogalerie
16 fotografií