Myslíte si, že vás nic nepřekvapí? V případě ojetých aut platí, že nic není nemožné. Podívejte se, s čím se setkávají lidé, kteří si prověřují historii ojetých vozů na www.zkontrolujsiauto.cz.

1. Bylo bourané ještě před záruční dobou

Zní to skoro až neuvěřitelně, ale ano, je to možné. Auto může být havarované ještě před tím, než je poprvé zaregistrované a než mu začne plynout zákonná záruční lhůta. A jak se to stane? Například u předváděcího vozu při předváděcí jízdě. Nedávný případ Fordu Mustang navíc ukazuje, že se může jednat i o totální havárii – v tomto případě to byla škoda za 1,6 milionu korun, kterou před kupujícím prodejce zatajil.

.
Autor: Shutterstock

2. Místo německého důchodce v něm jezdil chlápek v Ománu

Auta z Německa jsou mezi Čechy oblíbená, stále ještě panuje přesvědčení, že v nich jezdili němečtí důchodci, kteří se k vozům chovají lépe než čeští řidiči. Ve skutečnosti ale pětina aut, u kterých prodejci tvrdí, že pochází z Německa, se v něm zpravidla ohřála jen na pár dní či týdnů, aby mohla mít deklarovaný německý původ. Většinu svého života pak tyto vozy jezdily v zemích jižní, jihovýchodní či východní Evropy, ale třeba také ve Spojených arabských emirátech, Ománu, Jihoafrické republice či v zemích okolo Karibiku. Jak ukázala analýza společnosti Cebia na téměř 50 000 dovezených ojetých vozidel, auto může pocházet prakticky z kteréhokoli koutu na Zemi.   

.
Autor: Shutterstock

3. Je o několik let starší, než si myslíte

Myslíte si, že znáte stáří svého vozu? Možná ano, ale možná znáte jen datum první registrace. stejně jako majitel jedné Škody Superb, který v době nákupu vozu netušil, že je ve skutečnosti o tři roky starší. Každý rok má přitom vliv na cenu vozidla – a platí to zejména u mladých ojetin. Jak je možné, že nepoznal rok výroby? V technickém průkazu je totiž uveden pouze datum první registrace, čehož zneužívají neféroví prodejci, kteří chtějí auto zatraktivnit a prodat ho dráž a stejné datum pak používají i v inzerci v kolonce rok výroby. Lákavé je to zejména u aut, která byla vyrobena na konci roku a zaregistrována na počátku roku následujícího. Pokud je rozdíl mezi těmito daty větší než jeden rok, může to poukazovat na to, že se jedná o předváděcí vůz. S neuváděním skutečného data výroby se můžete potkat poměrně často.

4. Počtem najetých km by už objelo šestkrát zeměkouli

Možná si myslíte, že kupujete auto, se kterým se jezdilo jen na nákupy. Samozřejmě to tak může být, je ale také možné, že co do počtu najetých kilometrů už několikrát objelo zeměkouli. Třetina aut, která se prodávají, mají stočený tachometr, a to v průměru o 90 000 km. Průměrný nájezd se u ojetých vozů v inzerci nyní pohybuje okolo 155 000 km. Stočení tachometru o 100 000 km zvyšuje cenu auta v průměru o 20 %. Stejné náklady si vyžádá v následujících letech neočekávaná údržba související s vyšším kilometrovým nájezdem.

5. Má identické dvojče, které se ale nenarodilo ve stejný den

Žádné auto by nemělo existovat dvakrát, respektive každý vůz by měl mít svoje jedinečné identifikační číslo, tzv. VIN kód. Některá auta se ale o svůj VIN dělí s jiným. Jak se to stane? Například tak, že se opraví havarovaný vůz a použijí se na něj zfalšované identifikační údaje jiného existujícího vozidla, zpravidla stejného modelu, barvy, případně i motorizace. Identifikační údaje se falšují také u kradených aut, aby se minimalizovalo riziko odhalení krádeže. Pokud existují dva vozy se stejným VIN, jeden z nich vždy pochází z nelegální činnosti nebo byl nelegálně předělán.

.
Autor: Shutterstock

6. Vozidlo bylo havarované

Zní to možná jako paradox, ale ano, překvapením je, pokud se dozvíte, že auto bylo havarované. V drtivé většině případů se to totiž od prodejce nedozvíte. Podíl inzerátů na velkých inzertních portálech, které říkají, že vozidlo nebylo havarované, dosahuje dlouhodobě 99,4 %. Asi je vám jasné, že s realitou toto číslo nemá nic společného. I když ne každé poškození všichni považují za havárii, podíl havárií by i vzhledem k průměrnému stáří prodávaných aut, které je 9 let, měl být výrazně vyšší než 0,6 %. Zatajování havárií je tak nejčastějším podvodem při prodeji ojetých aut. Dejte si na něj pozor.

.
Autor: Shutterstock

Nad překvapením zvítězíte prověřením historie vozu

Pokud nechcete po koupi vozu některé z těchto překvapení zažít, prověřte si jeho historii v systému AUTOTRACER od Cebia na www.zkontrolujsiauto.cz ještě před podepsáním kupní smlouvy. Systém AUTOTRACER obsahuje více než miliardu záznamů. Data do něj poskytují pojišťovny, autobazary, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, finanční instituce či například inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí. Prověřit v něm lze vůz s tuzemským i zahraničním původem, díky čemuž se můžete včas dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda, jaký je skutečný rok jeho výroby a rok registrace, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako kradené či zda není zatížené leasingem, jakou má výbavu dle výrobce, zda, jak a za kolik bylo inzerované a případně lze vidět i jeho fotografie ať už jako bouraného auta, nebo nabízeného k inzerci.

Více informací o systému AUTOTRACER se dozvíte zde.