Blesk: Vidím na vás, že i vy jenom těžko skrýváte smutek z té velké tragédie.
Čelechovský: „To jsou události s fatálními dopady a důsledky, které nelze odestát. Třináct horníků, plus jejich rodiny, kolegové, kamarádi. To se mi opravdu těžko komentuje, odpusťte.“
Blesk: Co je podle vás a momentálně dostupných zjištění možnou příčinou této tragické události?
Čelechovský: „Ve čtvrtek došlo k zapálení metanu, který následně způsobil výbuch. To znamená, že vlastně zdemoloval některá naše důlní pracoviště v podzemí a bohužel způsobil i smrt, jak jsme potvrdili, třinácti horníků, kteří v dané lokalitě v osudnou chvíli pracovali.“
Blesk: Takže je na vině metan?
Čelechovský: „Je na vině metan.“
Blesk: Už se v oblasti OKD podobná událost s tak fatálními důsledky někdy odehrála? Svým rozsahem a tragickým dopadem?
Čelechovský: „Pokud si vzpomínám, tak obdobná situace spojená s výbuchem metanu byla v roce 1990 na Dole Barborka, kdy při tomto důlním neštěstí zemřelo třicet lidí…“
Blesk: Dalo se této tragédii zabránit? Byla nějaká bezpečnostní opatření, která byla tak silná, že by riziko výbuchu omezila na minimum?
Čelechovský: „V podzemí panují velmi přísná bezpečnostní pravidla, co se týká výskytu metanu. Jsou tam čidla, detekující výskyt metanu a jsou nastavena na přísné hodnoty. Nicméně může se stát, že se v krátkém časovém úseku v dané lokalitě metan nakumuluje a následně exploduje. Ale ty přesné příčiny, co se tu stalo ve čtvrtek, ty musí vyšetřit komise, která k tomu účelu byla zřízena.
Blesk: To znamená, že není vyloučena ani možná varianta, že se třeba při rubání narazilo na kapsu metanu, která následně vybuchla kvůli jiskře?
Čelechovský: „V tuto chvíli nemůžeme vyloučit opravdu nic. Musíme se dostat do toho podzemí a zjistit, co se tam skutečně stalo.“
Blesk: Takže následkem je třináct mrtvých…
Čelechovský: „Následkem je bohužel třináct mrtvých, jeden Čech a dvanáct Poláků. Pouze jedno tělo se podařilo transportovat na povrch, dvanáct zůstává pod zemí. Současné podmínky v podzemí je nedovolují vytáhnout.“
Blesk: Požáru mají zabránit bezpečnostní kapsy.
Čelechovský: „Ano, čtyři bezpečnostní hráze, které zamezí vnikání vzduchu, do nich se pumpuje dusík. Budují se ze čtyř stran a mají bránit šíření požáru a vysokým teplotám, které v podzemí jsou. Tím by se měly stát snesitelnější podmínky i pro záchranáře. V dole není v současnosti vůbec nic vidět.“