William L. Kiggins, pilot stíhacího letounu P-51B Mustang, vystartoval 11.října 1944 na misi, jejímž cílem bylo narušit německou válečnou výrobu. „Při útoku na vlak vezoucí letecký benzín byl jeho letoun zasažen protileteckou palbou a tragicky havaroval,“ uvedl vojenský historik Radim Dufek.
Mladý Američan pocházející z Toleda ve státu Ohio zanechal doma manželku Madeline, se kterou se oženil sotva pár měsíců před svou smrtí. V té době studoval na místní univerzitě, ale studia přerušil a přihlásil se k letectvu. Po absolvování pilotního výcviku odjel do Evropy, kde byl přidělen k 308. peruti do San Severa.
Pocta mamince
Svůj stíhací letoun P-51B Mustang nazval Miss Betty na počest své maminky Elizabeth. Osudného 11.října 1944 se vydalo z italské základny nad území Protektorátu Čechy a Morava 40 stíhačů. Peruť 308 měla zaútočit na letiště v Prostějově a Brně-Černovicích a napadat a ničit pozemní techniku nacistů v okolí Brna.
Historik Radim Dufek o americkém pilotovi W. L. Kigginsovi († 21. Zdeněk Matyáš
Při útoku na lokomotivu s cisternami zasáhl protiletecký kanón ukrytý v Tuřanském lesíku Kigginsův Mustang. „Letoun začal ještě ve vzduchu hořet a zřítil se do pole. Pilot byl okamžitě mrtev,“ popsal poslední chvíle amerického pilota Dufek.
Ostatky se několikrát stěhovaly
Nacisté zbytky letounu odvezli, ostatky Kigginse pohřbili na hřbitově ve Slatině. Ty měly zajímavý osud. V roce 1946 byly převezeny do Francie na vojenský hřbitov St. Avold. Odsud se v roce 1949 konečně dostaly do pilotova rodného Toleda v Ohiu.
„Výzkum v místě dopadu letounu v letech 2007 a 2020 i tak vydal řadu částí letadla a našly se i další pozůstatky ostatků Williama L. Kigginse, které byly předány rodině,“ prozradil historik.
Osud amerického letce nyní přibližuje výstava Poslední let W. L. Kigginse v malé věži na hradě Špilberk. Potrvá do 17. listopadu.