Lidé i auta, ale i hasiči nebo sanitky, mířící do Starého Blanska s třemi tisícovkami obyvatel, musejí až dosud během dne stát 40 minut z každé hodiny u stažených závor na hlavním železničním koridoru z Brna do České Třebové.

„Obloukový most, který svařili dělníci na pravé straně řeky, posouvají stavbaři na druhý břeh po speciální výsuvné dráze,“ řekl starosta Blanska Jiří Crha (ODS). Pro město jde podle něj o nejdůležitější dopravní stavbu v novodobé historii.

24 metrů za noc

Kvůli zachování provozu železnice mohou ovšem dělníci pracovat jen v noci. Tlačí je přitom čas.

Video
Video se připravuje ...

Stavba nového přemostění v Blansku město Blansko

„Most musíme kvůli provozu vlaků vysunout až na levý břeh nejpozději do pátku,“ nastínil stavbyvedoucí firmy Metrostav DIZ Robert Škarecký, který má projekt nového přemostění na starosti. Most se během první noci podařilo dělníkům vysunout o 24 metrů.

Až bude na svém místě, cestáři - zhruba do prosince - budou napojovat most na silnici.

Most je do kopečka a z kopečka

Mostní hlavní nosný ocelový oblouk je dlouhý 77,6 m se dvěma estakádami z předpjatého betonu. Délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Zajímavostí je, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33 %, což na mostech bývá méně obvyklé. Dílo stálo 264 000 000 korun.

Výsuv tisícitunového kolosu je unikátní i pro odborníky. Dělníci museli postavit mohutnou, více než stometrovou výsuvnou dráhu z oceli, na jejímž vrcholu umístili dva páry zdvojených kolejnic. Na nich posouvají vlastní, 76 metrů dlouhou ocelovou mostní konstrukci, na druhý břeh řeky Svitavy.

Jak to funguje?

Most je na jedné straně uložený na výsuvná kluzná ložiska, na straně druhé je opatřený dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. „Vlastní posun zajišťují dva páry hydraulických pístů napojených na tlačné zařízení. Ty most, laicky řečeno, postrkují kupředu,“ vysvětlil Škarecký.

Po překlenutí železniční dráhy a řeky a osazení mostní konstrukce na levý břeh Svitavy začnou dělníci demontovat více než stometrovou výsuvnou dráhu. Následně budou most z obou stran doplňovat o zhruba čtyřicetimetrová betonová předpolí.

Konstrukce je z oceli od Mariupolu

U oceli pro výrobu přemostění bylo nutné zajistit specifické požadavky na vlastnosti materiálu. Splnit je měla ocel zpracovávaná ve Vítkovicích, dodávky do Vítkovic putovaly z okupovaného Mariupolu, který postihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu. Dělníci pak museli stáhnout téměř dvouměsíční výpadek v dodávkách.

Fotogalerie
25 fotografií