Minibus vyjede na silnice v Brně v červnu. „Půjde o první testování takového auta v České republice,“ řekl Marek Vanžura z Centra dopravního výzkumu.

Brno chce vůz začlenit i do sítě městské hromadné dopravy. „Vejde se do něj pohodlně šest mladých lidí nebo čtyři penzisté,“ řekla mluvčí centra Šárka Želinská. Konstrukční rychlost vozidla je 40 km/h, v případě jízdy v autonomním režimu se bude průměrná rychlost pohybovat zpravidla kolem 20 km/h.

Šofér převezme volant jen v krizovém okamžiku, když by to bylo nezbytně nutné. Auto pojede jinak zcela samo, podle předem naprogramované cesty.

Chtějí ho zařadit do MHD

Vědci v Brně za plného provozu ověří, zda úroveň dnešních robotických vozidel umožňuje jejich smysluplné využití v rámci veřejné dopravy, a pokud ano, jaký je nejlepší způsob jejich provozu. V případě úspěchu testů je Brno rozhodnuto zařadit převratná vozítka do systému své MHD.

Video
Video se připravuje ...

V Brně vyjede do ulic první samořiditelný minibus v ČR Centrum dopravního výzkumu Brno

Testování v Brně spustí vědci proto, aby v praxi lépe a přesněji porozuměli potřebám cestujících a patřičně na ně reagovali.

Vůz pojede 20 km/h, vítáni jsou všichni

Na palubě minibusu budou vítáni úplně všichni. „Jedná se o naprosto jedinečnou příležitost vyzkoušet tento způsob veřejné dopravy, který doposud nebyl v České republice k vidění. Jízdy budou zdarma,“ upozornil Vanžura.

Autonomní vozidla by měla přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Řídicí výpočetní systém podle vědců disponuje rychlejšími reakčními časy než člověk. Sebedokonaleji fungující stroj ale k bezpečnosti provozu nepřispěje, pokud si nezíská důvěru lidí.

Jak bude zajištěna bezpečnost?

Absolutní bezpečnost provozu je prioritou. „Systém autonomního řízení prošel náročnými zkouškami,“ uvedl ředitel společnosti Roboauto Martin Králík.

Ve voze bude během testů neustále přítomný speciálně proškolený takzvaný „bezpečnostní řidič“, který bude dohlížet na správnou funkci vozidla. Na zastávkách pak zájemcům zodpoví jakékoli otázky.

Brno má zásadní zájem na zvýšení bezpečnosti provozu. „Od roku 2010 se stalo v Brně 31 tisíc dopravních nehod, přičemž 109 lidí při nich zahynulo a 1 064 lidí bylo těžce zraněno. Zvýšení bezpečnosti provozu je důležitou součástí pro zvýšení kvality života v Brně,“ tvrdí 1. náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL)