„Vstup na automotodrom je přísně zakázán. Nejezděte proto nikdo, prosím, k okruhu,“ vzkázala lidem ředitelka Automotodromu Ivana Ulmanová.

Stovky, možná tisíce motoristických fandů se přesto chystají k plotům závodiště, od kterých je aspoň na zlomek trati vidět. „Vstup do lesa lidem zakázat nemůžeme. Bude-li se ale u drátů srocovat více lidí, zasáhneme,“ pohrozil šéf jihomoravské policie Leoš Tržil. Tak to totiž nařídila španělská firma Dorna, v jejíž režii se závody mistrovství světa jezdí.

Zkrátka přijdou i techničtí nadšenci, kteří plánovali, že nad závodiště vypustí své drony. „Je vyhlášena bezletová zóna, jejich provoz znemožníme,“ varoval policista.

K absolutní izolaci Masarykova okruhu se přidal i dopravní podnik. „Žádné speciální linky, jako jindy, nepojedou. Naopak. Zastávky MHD, které jsou v blízkosti okruhu a odkud se dá k závodišti dojít, budou projíždět pravidelné autobusy linky 402 bez zastavení,“ vzkázal dopravce.

Neprojedete ani autem

Od pátku do neděle budou silnice v okolí Masarykova okruhu v režimu zvláštního užívání. V praxi to znamená, že řidiči bez povolení neprojedou po silnicích III/6021 a III/3842. Ze Žebětína do Ostrovačic se pojede po obousměrné objížďce přes Veselku.

Video
Video se připravuje ...

Velká cena motocyklů se v Brně pojede, ale bez diváků i českých jezdců. Zalistování závodu stálo 26 milionů korun. Jiří Nováček

Pět tisíc vyvolených

Absenci diváků zdůvodnila Dorna hygienickým rizikem souvisejícím s koronavirem. Uvnitř areálu přitom bude působit 5 000 lidí, zajišťující provoz okruhu a servis motocyklovým týmům. Dovnitř nesmí kromě nich nikdo, ani novináři. Proč se za těchto podmínek závody vůbec jedou, politici zdůvodňují „tradicí a rodinným stříbrem“. Grand Prix České republiky se tak letos jede poprvé v sedmdesátileté historii bez diváků.

Miliony sem, miliony tam

Zalistovací poplatek na závody bez diváků nakonec Spolek pro pořádání GP, tvořený Brnem a Jihomoravským krajem, uhádal s Dornou na 1 milion eur (zhruba 26 milionů Kč). Původní částka měla činit dokonce 4,6 milionů euro (zhruba 120 milionů Kč). Součástí dohody je i pořádání závodu v roce 2021, to zaplatí veřejné rozpočty 6 milionů eur (156 milionů Kč). Vstupenky, které si na letošek pořídilo 22 000 lidí, platí pro příští rok.

Video
Video se připravuje ...

Velká cena motocyklů se v Brně pojede, ale bez diváků i českých jezdců. Zalistování závodu stálo 26 milionů korun. Jiří Nováček

Propagace ČR? Ne, americké limonády…

Pořadatelé, kteří vydali z veřejných rozpočtů milion eur za možnost pořádat závody bez diváků, tvrdí, že jsou obrovským zviditelněním ČR a Brna ve světě. Název Monster Energy Grand Prix ČR však propaguje americkou limonádu. „Reklamy na Českou republiku, které slíbila Dorna vysílat během televizního přenosu, nikdo z nás ještě neviděl,“ přiznala ředitelka okruhu Ulmanová.

Motorky jsou prý důležité jako nemocnice

Kvůli platbám z veřejných peněz prohlásily kraj a Brno soukromou Velkou cenu motocyklů v Brně za akci, podléhající „závazku veřejné služby“. Tedy jsou prý ve stejném obecném zájmu společnosti jako například MHD, pošta, veřejnoprávní vysílání, zdravotní a sociální služby či odpadové a vodní hospodářství nebo energetika. Tyto činnosti totiž lze platit z daní.

Mejdan bez kontroly

K Automotodromu nesmí ani česká média. Španělská firma dovnitř pustí jen zahraniční novináře a čtyři vybraní české korespondenty zahraničních médií. „Proč to tak je, nevíme, musíte se zeptat Dorny,“ sdělila ředitelka okruhu. K promotéru Carmelo Espeletovi se však nelze přiblížit. Informace plynoucí zevnitř okruhu tak nelze ověřit.

Uzavřené ghetto

Už v neděli začalo uvnitř neprodyšně uzavřeného okruhu testování na covid-19, které je v režii organizace Dorna, na jejíž vrub jdou i náklady. „Výsledek testování se nahrává do aplikace, v níž bude mít každý účastník Grand Prix přiděleno unikátní ID,“ řekla ředitelka Ulmanová. Pokud by byl někdo pozitivní na covid-19, půjde do karantény a s ním i jeho okolí. Marodit budou v nemocnici v Brně.

Závodníky nezahlédnete ani náhodou

Závodníci nevyrazí do Brna, jak bylo dříve zvykem. I oni jsou Španěly centrálně kontrolováni, navíc mají doporučeno, aby se vzájemně nepotkávali a neshlukovali. Stravování mají zajištěné na okruhu a časově je rozprostřeno tak, aby došlo k minimálnímu kontaktu. Týmy mají přímo na okruhu i obytné kamiony, ve kterých budou jezdci i spát. Do luxusních hotelů v Brně zamíří jen šéfové v čele s promotérem Carmelo Espeletou.

Fotogalerie
35 fotografií