O osudu unikátní funkcionalistické zastávky bude muset rozhodnout ministerstvo kultury a hrozí, že zastávka vypadne ze seznamu kulturních památek. Podnět podal restaurátor Radek Ryšánek, podle kterého byla památka neopravitelně zničena. „Došlo k demolici až poloviny původní stavební hmoty, z níž zůstaly pouze roxory (výztuže). Tuto původní hmotu již nebude možno nikdy obnovit,“ uvedl Ryšánek.

Neopravitelně zničená je podle něj i původní technologie stavby objektu nebo původní keramické obklady, podzemní část se záchodky byla zasypána sutí a zalita betonem.

Při otvírání přitom architekti, kteří pro město opravu projektovali, tvrdili, že se podařilo obnovit vše tak, jak to architekt Oskar Poříska v roce 1926 navrhl. „Původní skleněné obložení zadní stěny, které se nedochovalo, jsme obnovili v původních rozměrech. Podlahy a stupně zastávky stejně jako lavice jsou udělané z umělého kamene stejně, jako to bylo v původním řešení. Důležitá je i funkčnost, zastávka bude sloužit cestujícím,“ uvedl tehdy Ivan Wahla z Ateliéru RAW.

„Naše odborníky teď čeká místní šetření k výsledné podobě provedené rekonstrukce. Poté bude pořízená fotodokumentace aktuálního stavu předána k odbornému posouzení příslušné komisi ministerstva kultury,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Městská část Brno-střed zaplatila za rekonstrukci 2,7 milionu korun, rekonstrukce trvala rok a půl. Práce se protáhly proto, že původní firma, která v roce 2015 s pracemi začala, se odchýlila od projektové dokumentace a městská část poté vybrala ve výběrovém řízení novou firmu.

Architekt Oskar Poříska projektoval například dům Convalaria na rohu České a Veselé ulice, byty v Bohunicích či rozsáhlý soubor budov Sociálního ústavu města Brna.

VIDEO: Praha má první wi-fi zastávky. Do konce roku jich bude tři sta.

Fotogalerie
3 fotografie