„Rozdělme vlaky mezi tři nádraží,“ navrhl židenický místostarosta Petr Kunc (TOP 09), v civilu autorizovaný inženýr pro pozemní stavby. Na rolu, jak se v Brně říká hlavní stanici, by podle něj dále jezdily příměstské vlaky. „Například z Tišnova, aby ti, co do Brna jezdí denně za prací, mohli využít přímého přestupu na městskou dopravu. Dále by zde mohly jezdit dálkové mezinárodní vlaky,“ upřesnil Kunc.

Pokud by ale někdo chtěl jet třeba Regiojetem do Prahy, Vídně či Bratislavy, jel by ze Židenic. Podobně by mohla část spojů na Havlíčkův Brod a Vysočinu jezdit z Králova Pole.

100 let za vyspělým světem

„Pravda, je to zcela proti tomu, jak k dopravě přistupují evropská města, která se samozřejmě snaží nádraží a přestupní uzly spojit do jednoho místa. Bohužel v Brně to není z mnoha důvodů možné, a tak nezbývá než hledat jinou cestu. Vlk by se nažral a koza zůstala celá,“ tvrdí Kunc.

Rozdělení vlaků mezi tři nádraží může být podle něj pro Brno dlouhodobým řešením. Na současnou tříměsíční výluku brněnského hlavního nádraží naváže v příštím roce další výluka, která bude trvat 22 měsíců. V mezidobí část spojů jezdí místo centra ze židenického nádraží, Dolního nádraží či Králova Pole. Tato situace je vynucena potřebou opravy hlavního nádraží, může však nakonec být velkou inspirací pro budoucnost železniční dopravy v Brně.

Nové nádraží se do 20 let stavět nezačne

„Nové nádraží, ať už v jakékoliv poloze, se v nejbližších 20 letech nezačne ani stavět. Současný stav na hlavním nádraží však po tu dobu udržitelný není,“ uvedl Kunc.

Přiznal, že se svým nápadem seznámil nejdříve Blesk.cz a další média. „Až se to dozví primátor Vokřál a náměstek Hollan, asi padnou do vývrtky,“ řekl.

Sám si je vědom, že rozdělení dopravy mezi tři nádraží musí být velmi dobře naplánováno – propojení jednotlivých nádraží včetně přestupu na hromadnou dopravu a trasování linek.

Náklady? Desetinové než stavba nového nádraží

Modernizace brněnské hlavní stanice, Židenic a Králova Pole by podle Kunce přišla dohromady na 4,5 miliardy korun. „To je desetina nákladů na nové nádraží,“ poznamenal Kunc.

Záměr je navíc v podstatě v souladu s platným Územním plánem města Brna – zůstává zachováno hlavní nádraží ve stávající poloze, zvýší se prestiž okolních nádraží a zlepší se jejich technický stav. „Plán je možné uskutečnit ihned. Navíc na něj můžeme čerpat evropské peníze,“ dodal Kunc s tím, že jde patrně o jediné reálně možné řešení vlakové dopravy v Brně na budoucích 20 až 30 let.

VIDEO: Podívejte se na první zkušenosti s tříměsíční výlukou na hlavním nádraží.
Video
délka: 01:39

Jiří Sysel, obchodní ředitel Regionálního obchodního centra Brno, hovoří o informační kampani ČD k tříměsíční výluce na hlavním nádraží Zdeněk Matyáš

Kdy bude nové nádraží?

Pokud ve variantě pod Petrovem, nejdříve v roce 2035, pokud v odsunuté variantě, nejdříve v roce 2050. Dodnes totiž neexistují ani první povolení k jeho stavbě nebo přesunu.

Fotogalerie
6 fotografií