Radní budou v úterý rozhodovat, zda a za jakých podmínek by byla městská doprava zdarma ve dnech smogové situace. Lidovci budou v radě hlasovat proti. Doprava podle nich prý není tím hlavním znečišťovatelem ovzduší. A lidovci hned přispěchali s dalším nápadem. „Navrhneme vypnutí světelných křižovatek v noci a o víkendech. Zlepší se tím průjezdnost města. Nejvíce prachu totiž vzniká při brzdění aut,“ řekl Blesku první náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL).

Brněnští lidovci zároveň hodlají více informovat veřejnost, jak se při smogu chovat. „Paradoxně nejvíce prachu v povětří je v noci a brzy ráno,“ řekl Hladík. Lidé by proto třeba neměli večer kvůli kondičce příliš běhat po sídlištích a chodit na procházky s dětmi ráno prý také není zdraví zrovna prospěšné.

Lidovci razí teorii, že doprava sama o sobě není hlavním zdrojem špinavého ovzduší v jihomoravské metropoli. Tím je prý prach importovaný větrem z Polska. Limity pro smog se přitom v některých částech Brna překračují v průměru i každý třetí den v roce.

Polský zdroj znečištění vzduchu v Brně přitom pro Blesk jednoznačně odmítl mluvčí Českého hydrometeorologického ústavu Petr Dvořák. "Smogová situace nebyla způsobena prouděním vzduchu ze severu na jih, ale naopak tím, že vzduch nad naším územím vůbec neproudil. Za znečištění si tedy můžeme sami, pochází z lokálních zdrojů," zdůraznil. Severojižní proudění, které by teoreticky mohlo přinést prach z Polska, se zároveň v Brně během roku vyskytuje jen ojediněle. Převažující jsou totiž v drtivé většině větry ze západu nebo jihozápadu.

Brněnské úřady přitom zatím nepočítají s obyčejným a rychlým zametením silnic a ulic. Po tuhé zimě na nich leží tuny zbytků solí, písku a zbytků posypových hmot. „S jarní údržbou se začíná až v březnu,“ prohlásil náměstek primátora. Prý je možné, že ještě letos napadne sníh. Zdá se, že místo zametení si před vlastním prahem se bude v Brně až do jara do nekonečna mudrovat.

Fotogalerie
4 fotografie