A vlastně už od té doby také začaly v Brně spory, jestli je stanice na tom správném místě. Přesun nádraží se pak zvažuje již od 20. let minulého století. Až dosud zatím vždy marně. Jde přitom o prvořadou ostudu Brna.

O žabomyších, avšak o to úpornějších debatách, nesmyslných referendech a politických půtkách se popsaly stohy papíru. Vyjádřili se k němu už asi úplně všichni – ponejvíce však ti, kdo vlakem moc nejezdí. Brňany už ovšem spory ohledně nádraží unavují. Většina – až na aktivisty, kverulanty a část politiků, třískajících z tématu věčný předvolební kapitál, se shoduje: „Domluvte se a začněte už konečně stavět! Kdekoliv, ale hned!“ zní hlas lidu směrem k úřadům.

Podívejme se raději, co by se mohlo v centru jihomoravské metropole dít, kdyby se všechny strany dohodly. Není toho málo – a budoucnost je tak či onak pěkná! 

Nové nádraží navrhovalo 58 světových architektů

Brněnská radnice letos po letech dohadování odtajnila, jak by nové hlavní nádraží mohlo vypadat. Magistrát totiž zadal monstrózní veřejnou architektonickou soutěž, kterou obeslalo návrhy 58 projekčních kanceláří z celého světa. V ostré mezinárodní konkurenci nakonec bral první místo tým UNIT architekti – považte, z Prahy.

„Nabídli proveditelný koncept, ve kterém k nádraží postupně dorůstají centrální park a domy s rozmanitou kvalitou bydlení. V nové čtvrti u nádraží by mohlo bydlet až osm tisíc lidí,“ řekl Blesku náměstek primátora Martin Ander (Zelení). Součástí plánu je i nová páteřní tramvajová linka, spojující nové nádraží a centrum města s železniční zastávkou Brno-Štýřice.

Vítězný návrh týmu Unit architekti zabodoval hlavně tím, že organizuje nádraží jako přirozenou část města. „Na pomezí čtvrtí vytváří nová zelená rozhraní spojující centrum s oběma řekami a volnou krajinou,“ ocenila mezinárodní porota.

Fotogalerie
13 fotografií

Stavět se snad začne v roce 2022

Pokud se Brňané a úřady shodnou, aktivisté se zdrží věčných připomínek a zapojí se i stát, mohlo by se začít stavět snad kolem roku 2022. I když, známe v Brně své, že…

Náklady na novou stanici a vlastně i celé nové brněnské centrum nemá vzhledem k mnoha proměnným zatím radnice detailně propočítány. Střízlivé odhady mluví o dvaceti, ty rozmáchlejší až o 55 miliardách korun. Jsme však v Česku, připočítejme raději jednou tolik. I tak by ovšem za ty prachy nové nádraží v Brně stálo!

Jak ostudu odstranit?

Není nic jednoduššího. Prostě se konečně domluvit.


11 ostud Brna. Seriál, kterým vás budeme až do konce roku provádět vždy ve čtvrtek. V minulém díle jste četli příběh neexistujícího akvaparku. Příští týden: Bronx. Víc než Brno!