Na začátku byla myšlenka experimentální scény, které by sdružovala názorově spřízněné umělce. Jádro souboru tvořili studenti režie Eva Tálská, Zdeněk Pospíšil a Peter Scherhaufer, studenti herectví Jiří Pecha či Jiří Čapka, skladatel Miloš Štědroň a další. Jako první představení uvedli Pospíšil svou montáž Panta Rei aneb Dějiny národa českého v kostce podle Milana Uhdeho.
Miroslav Donutil na léta strávená v »Huse« vzpomíná jako na gerilu, která se prodírala nepřátelským územím, a také jako na jeden dlohotrvajíccí mejdan. „My jsme ani neměli jinou šanci než se tím, co děláme, bavit,“ řekl před časem Českému rozhlasu.
V dubnu 1969 se do čela KSČ dostal Gustáv Husák a soubor musel na základě cenzurního zásahu ze svého názvu dočasně vypustit slovo »husa«, protože během jedné noci někdo v ulicích Brna přepsal plakáty divadla na »Husák na provázku«. Soubor tedy přijal název Divadlo na provázku.
S rostoucím věhlasem divadla se v jeho repertoáru objevily některé slavné kusy, například Uhdeho, Štědroňova a Pospíšilova Balada pro banditu halvních rolích s Miroslavem Donutilem a Ivou bittovou. Hra, z níž se stala i filmová legenda a ve které se objevila celá řada tehdy začínajích dnes známých herců: Bolek Polívka, Evelyna Steimarová, Jiří Pecha, Pavel Nový. Soubor slavil úspěch i v zahraničí.
Dlouho ale neměl soubor vlastní budovu, přechodně pobýval v Domě umění. Po mnoha návrzích na různých místech Brna se nakonec přesunul do Domu pánů z Fanalu na Zelném trhu, kde sídlí dodnes.
V současné době se divadlo dostalo do povědomí tím, že z něj herci vyhnali uměleckého šéfa a režiséra Vladimíra Morávka. Principál, který Huse na provázku šéfoval 12 let, se pod jejich tlakem rozhodl podat výpověď ke konci letošního roku. Důvodem měly být jeho vztah k umělcům, kteří ho označili za despotu a tyrana.
VIDEO: S Husou na provázku byl dlouhá léta spojen i herec Miroslav Donutil.