Pro průměrně vydělávajícího svobodného bezdětného člověka to znamená šetřit celou svou čistou výplatu po dobu 10,5 roku. Nic přitom nejíst, nepít a nikam nechodit.

A třípokojový byt? Vyjde na rovných sedm milionů korun. I přesto jdou nové byty v jihomoravské metropoli na dračku.

„Od ledna do března se prodalo celkem 279 nových bytů, tedy podobně jako v loňském roce,“ řekl Blesk.cz Alexej Veselý analytik z developerské společnosti Trikaya.

Stát vydělává statisíce

A na touze lidí v Brně bydlet ve vlastním, si „mastí kapsu“ kdekdo, hlavně ale stát! Jen na dani z přidané hodnoty totiž každý kupec přisypal do státní kasy v průměru 600 000 korun. „To je oproti loňskému roku o 80 tisíc korun na byt více,“ upřesnil Veselý.

Z analýzy společnosti Trikaya vyplývá, že ani epidemie koronaviru pravděpodobně pokles cen nezpůsobí a nemovitosti si udrží svou hodnotu.

V nabídce pro boháče nebo lidi schopné podepsat doživotní hypotéku, zůstává v Brně 412 volných nových bytů, a to zejména těch luxusnějších, v cenách kolem deseti mega. Populární jsou nyní zejména byty poblíž centra, tedy městské části Brno-střed a v Králově Poli a poté i v Maloměřicích a Obřanech.

2+1 v Brně dnes stojí 4,6 milionů

Současné ceny volných bytů v Brně dosahují rekordních částek. Metr čtvereční stojí v průměru 85 500 korun. Za dvoupokojový byt, kterých je nyní v Brně k dispozici zhruba 150, zaplatí zájemci v průměru 4,6 milionu. Ceny čtyřpokojových apartmánů začínají na 10,3 milionech korun.

Půlku nových bytů kupují boháči na kšeft

Až 50 procent nových bytů kupují v Brně investoři na kšeft. „Existuje ale velké procento lidí, kteří byt koupí a nejdříve ho pár let pronajímají, ale do budoucna s ním počítají jako s nemovitostí pro vlastní potřebu nebo pro své děti,“ upozornil obchodní ředitel Trikayi František Šudřich. Výrazně více bytů na investici kupují lidé u centra. Na kraji Brna pak ti, kdo v nich skutečně budou bydlet.

Úřady se prý v Brně bojí velké vody

Novou výstavbu v Brně komplikuje zastaralý územní plán, byrokracie a pomalé úřady. Nově také návrh aktualizované mapy povodňových rizik Ministerstva životního prostředí, který znemožňuje stavět na značném množství ploch, například v celé nové čtvrti Trnitá u nádraží. Chybějící protipovodňová opatření v Brně, kde velká voda nehrozí ani omylem, tak blokují i rekonstrukce jako třeba zateplení nebo výměnu oken u starších domů.

VIDEO: V historické budově bývalé celnice v Brně mají vzniknout startovací byty.

Video
délka: 00:14.37

V historické budově bývalé celnice mají vzniknout startovací byty Hynek Zdeněk, blesk.cz