Poteče zelená krev, sliboval Macinka. Poradce Pavla: Přijdeme o miliardy z EU?
Motoristé aktuálně řeší nesouhlasné reakce, mířící na všechny tři jejich kandidáty do nové vlády. Kolem Filipa Turka je kontroverzí celá řada, Oto Klempíř coby ministr kultury nevoní části umělců, z nichž 470 podepsalo otevřený dopis. A šéf Motoristů Petr Macinka? Ekologové trnou, že by se měl stát ministrem pro životní prostředí. Problematické se jeví mj. předvolební sliby Motoristů – jejich naplnění může dle odborníků vyústit až ve ztrátu finančních prostředků z evropských fondů! Upozorňuje na přitom i prezidentův poradce pro oblast životního prostředí Ladislav Miko. Blesku sdělil, že pro prezidenta chystá o Macinkovi podklady.
Revitalizace krajiny po uzavřeném dole ČSA nedaleko Karviné. Dotace na fotovoltaiku pro domácnosti. Modernizace Ústeckého kraje. To jsou jen některé z probíhajících projektů, které administruje ministerstvo životního prostředí – a o jejichž budoucnost se teď ekologové, ale i odborníci obávají.
A to kvůli možné nominaci předsedu Motoristů Petra Macinky do čela rezortu životního prostředí. Pokud by totiž naplnil své předvolební sliby, Česko kvůli tomu může přijít o miliardy korun z evropských fondů.
V předvolebním programu Motoristů dominují třeba podpora spalovacích motorů, ale také boj proti změně klimatu, což označují jako „ideologický konstrukt“. „Naší vizí je životní prostředí, které slouží lidem, přírodě i ekonomice. Bez zákazu spalovacích motorů, bez direktiv z Bruselu, bez zelené šikany,“ píše se ve volebním programu Motoristů.
Poteče zelená krev
Po volbách se hnutí ANO, Motoristé a SPD dohodli na rozdělení rezortů tak, že životní prostředí připadlo právě Motoristům, v zápětí média začala spekulovat, že post proto obsadí sám Macinka. Informace byly opřené i o předvolební vyjádření a sliby Macinky.
Že by Macinka měl o rezort zájem, uváděl již loni v rozhovoru pro pořad Blesku Hráči. „Tam se zhmotnila spousta různých ekologických aktivistů, dávno už nejde o nějakou ochranu přírody, ale o boj s klimatem. Zhmotňují se tam ty šílené emisní povolenky, které zatěžují průmysl a kvůli kterým máme tak drahé energie a v důsledku vše ostatní. Je potřeba udělat nějakou kontrarevoluci a odblokovat situaci na ostatních rezortech a je to jedna z nejdůležitějších věcí pro to, aby se do České republiky vrátila prosperita,“ vysvětloval svůj zájem o ministerstvo Macinka ve studiu Blesku.
V dalších vyjádřeních mluvil dokonce o tom, že poteče zelená krev... „Odideologizovat MŽP by pro nás určitě bylo zajímavým projektem. Kdyby jej získali Motoristé, asi by chvíli tekla zelená krev, ale pak by skončila doba všemožných blokád a obstrukcí, nejenom při stavbách silnic a dálnic,“ řekl loni v prosinci v rozhovoru pro iDnes.cz Macinka.
„Zelenou krví“ myslel likvidaci rezortních odborů a vyhazov lidí, kteří mají tyto odbory na starosti. Kromě toho přislíbil okleštění dotací na některé projekty, deregulaci ochrany životního prostředí anebo návrat k podpoře uhelného průmyslu.
Pavlův poradce o ohrožených miliardách
Poradce prezidenta pro životní prostředí Ladislav Miko Blesku řekl, že pokud by opravdu Macinka naplnil své předvolební sliby, Česku by hrozila ztráta podstatné části financí z evropských fondů. Česko se při jejich čerpání totiž zavázalo, že bude sledovat cíle, hlavně rozvoj v souladu s klimatickými politikami EU.
Ohrožených je podle něj hned několik operačních programů, ze kterých se financuje modernizace země, transformace regionů postižených úhelným průmyslem nebo třeba jen výstavba obnovitelných zdrojů.
„V součtu si myslím, že jsme někde ve stovkách miliard korun. Pochopitelně ty peníze jsou určené na konkrétní cíle a jejich zdroj je z velké části právě z klimatické politiky (EU). Pokud odmítneme některé politiky, tak o ty peníze můžeme plně nebo zčásti přijít,“ popsal Blesku Miko.
„Já beru vážně to, co kandidáti na ministra nebo členové vlády hovoří, že budou dělat. V momentě, kdy se postavíme proti tomu, tak to může samozřejmě nést nějaké následky. Příklady vidíme třeba na Slovensku. Když se peníze nepoužívají na domluvené cíle, na které byly určeny, no tak potom je není možné uplatnit jinde,“ dodává poradce prezidenta.
Zasáhne to i obyčejné lidi
Obdobně před sliby Macinky varuje i expert na klimatickou politiku Asociace pro mezinárodní otázky Tomáš Jungwirth Březovský. Podle něj je navíc ohrožena i dotační politika státu směrem k jednotlivcům či domácnostem.
„On (Macinka) chce zrušení dotačních programů, což je zejména asi Nová zelená úsporám, ve kterém jsou vysoké desítky miliard korun, které jdou ale především do domácností. Tam nejde ani o to, že by stát o peníze přišel bezprostředně, ale že o peníze by přišli lidé, kteří chtějí zateplit dům, vyměnit si kotel nebo si dát fotovoltaiku na střechu, na což dneska můžou dostat podporu od státu,“ popisuje pro Blesk analytik Jungwirth Březovský.
Upozorňuje, že problém může způsobit rovněž Macinkův přístup k rezortu jako takovému. Analytik by nerad zjišťoval, co by to znamenalo, kdyby ta pomyslná zelená krev skutčně tekla a jestli vůbec může Macinka masivně vyhazovat zaměstnance rezortu nebo rušit odbory. Upozorňuje i na Macinkovo prohlášení o „odideologizaci“ rezortu.
Podle něj je to naopak předseda Motoristů, kdo do debaty vnáší ideologizovanou agendu bez pragmatismu. „Už jen to, že nějaký ministr nastupuje na rezort s cílem ho defacto zničit, je samo o sobě alarmující a problematické. Zároveň ale je to i nepochopení, že ministerstvo je významné právě tím, kolik rozděluje prostředků. Dřív to bylo víc ministerstvo regulace, dnes je to do velké míry také ministerstvo financování,“ uvádí Tomáš Jungwirth Březovský.
Ve hře je i odmítnutí prezidentem
Na to, aby se Macinka ministrem životního prostředí stal, je potřeba aby pravděpodobný předseda příští vlády Andrej Babiš (ANO) jeho nominaci odevzdal prezidentu Petru Pavlovi. Ten jeho návrh může přijmout, ale také nemusí.
Proti tomu, aby Macinka opravdu spočinul v čele rezortu, se ohradily ekologické organizace, vědci, ale i studenti. Před týdnem více než 20 ekologických organizací vyzvalo Babiše, aby do čela rezortu nenominoval nikoho z Motoristů. Podobný otevřený dopis podepsalo přes 50 profesorů a 400 vědců, vznikl i otevřený dopis podepsaný více než 7500 studenty.
Na neděli je pak svolána demonstrace na Hradčanském náměstí v Praze, na které chtějí organizace upozornit, že ministrem životního prostředí musí být člověk, který rozumí vědě a bere ochranu přírody vážně.
Výhrady v pátek sdělili zástupci ekologických organizací přímo Babišovi v centrále ANO. Na hodině a půl trvající schůzi se však nesetkali s pochopením. Babiš jim řekl, že post obsadí nadále Motoristé. Ekologové však řekli, že se bude konat ještě jedna schůze.
Pokud by Babiš Macinku opravdu nominoval, Pavel bude mít k dispozici dokument, který mu připraví právě poradce Miko.
Poradce však Blesku nesdělil, jestli prezidentu doporučí jeho odmítnutí. „Víte, jak tu situaci vidím a vnímám já, ale držím se pravidla, že co a jak konkrétně panu prezidentovi radím, je určeno jemu, ne veřejnosti,“ řekl Blesku Miko.
Macinka obavy odmítá
Blesk oslovil se žádostí o reakci i předsedu Motoristů Macinku. Dotazy si vyžádal písemně, do uzávěrky tohoto článku však neodpověděl.
Ve vyjádření pro ČTK však Macinka odmítl obavy ekologů o životní prostředí, pokud ministerstvo povedou Motoristé. „Naznačování, že my bychom chtěli dopustit nějaké bezuzdné ničení přírody, to je opravdu alarmismus. Alarmismus, který se nezakládá vůbec na jakékoli realitě,“ uvedl v prohlášení Macinka.
V souvislosti s kritikou ekologických organizací a vědců hovořil o jejich mobilizaci, která podle něj naznačuje, že v rezortu by se něco změnit mělo. Zmínil, že i řada občanů si myslí, že některé ekologické regulace zašly velmi daleko a je třeba se dobrat k racionalizaci zelených politik.
Proč mluvil o zelené krvi?
Macinka zmínil také své výroky o zelené krvi, která by měla téct. Uvedl, že je vyslovil v době, kdy byly jeho emoce značně rozjitřeny oběťmi a obřími materiálními škodami při loňským povodních na Moravě.
„Je to také v důsledku toho, že tady jedna z ekologických iniciativ, které také asi byly u pana Babiše, dlouhodobě mnoho let blokuje přehradu Nové Heřminovy. Takže pokud by tato blokáda mnohaletá nenastala, lze se domnívat, že by nemuseli v České republice při povodních umírat lidé a nemusely by být ty škody v takovém rozsahu. Proto možná leckdo mi může i odpustit, že mluvím o zelených teroristech,“ uvedl.
Na dotaz, zda platí ambice Motoristů obsadit vedení ministerstva, Macinka uvedl, že to vyplývá z dohody uzavřené minulý týden a hnutím ANO a SPD. Organizátory protestu svolaného na neděli obvinil ze snahy přepisovat výsledky voleb.
„Já si samozřejmě nezakrývám oči ani uši a slyším to, vnímám jejich postoje. S některými nemusím souhlasit, některé jsou třeba nepochopením toho, o co my skutečně usilujeme, některé jsou takovým tím přirozeným alarmismem, kdy se snaží vyvolávat apokalypsu, pokud nebude po jejich. Takže si myslím, že bychom se měli všichni chovat racionálně. Životní prostředí je potřeba chránit, je to důležitá konzervativní hodnota, ochrana životního prostřední, my chceme tuto hodnotu podporovat a je to naše priorita, ale nesmí to docházet k nějakým extremistickým závěrům,“ dodal Macinka.
Ropák micinka na MŽP? Turek-nácek na MZV? ŠŤastný + Zahradil - podporovatelé Klause v tunelářských devadesátkách? R. Vesecká, označovaná M. Benešovou za "Justiční mafií? Klempíř-aktivní estébák, ten mi vadí asi nejmíň, jinak tyhle "Tydýty sobě" mohou volit vlastně taky jen tydýti. 👎