Když vezmu například kapacitu dnešních baterií používaných v elektromobilech Tesla, tak pokud bych použil technologii lithium-sirné baterie a zachoval stávající kapacitu, tak by se podařilo zmenšit hmotnost baterie na zhruba 120 kilogramů, oproti stávajícím přibližně 550 kg,“ vysvětlil výhodu svého objevu Tomáš Kazda.

Kazda předpovídá, že princip současného lithio-iontového systému se blíží svému konci. „Ještě pravděpodobně přijde jedna generace, která opět navýší svou kapacitu, ale pak už začne narážet na limity dané technologií, takže se počítá s přechodem na lithium-síru,“ dodal.

Lithium-sirné baterie disponují zhruba trojnásobnou kapacitou než stávající běžně užívané lithno-iontové akumulátory, i když teoretický potenciál této technologie je až pětinásobný. Díky vyšší energetické hustotě mohou mít akumulátory užívající tuto technologii i nízkou hmotnost a menší objem, a to opět až trojnásobně.

Náklady na výrobu nových baterií by byly podle Kazdy momentálně vyšší, než na stávající baterie, to se má ale brzy změnit. „Jakmile začne výroba ve větších sériích, výrobní náklady lithium-sirných baterií budou výrazně nižší než dnešní náklady na výrobu těch lithio-iontových,“ zdůraznil.

Baterky z "odpadu"

Kazda na patentu pracoval zhruba rok, i když vývoji baterií se věnuje už osm let. Upozorňuje, že jeho akumulátory nevyužívají kovy, jako je kobalt, nikl nebo kadmium. „Jejich výroba by proto byla méně závislá na těžbě. Síra je totiž často i odpadní produkt celé řady výrobních procesů, takže jde o výrazně ekologické řešení,“ vysvětlil Kazda.

Podle dnešních odhadů by nová technologie mohla být dostupná na trhu do deseti let, i když z počátku najde uplatnění především ve vojenství a speciálních aplikacích jako jsou drony nebo high-tech elektromobily. Lithium-sirné akumulátory lze ale využít i pro chytré telefony, elektrokola a v dalších oblastech elektroniky.

S touto baterií už by mohla přejít na elektrický pohon i vybraná vrtulová letecká doprava, protože tento typ technologie by umožnil například regionální lety menších dopravních letadel,“ přidal další možné uplatnění svého patentu.

VIDEO: Brněnské VUT spustilo v lednu letošního roku pozoruhodnou reklamu na studium.