V roce 1968 jsem si pořídil své první BMW. Bylo to 326 Cabriolet z přelomu 30. a 40. let. Trvalo mi přibližně rok, než jsem ho restauroval. Dělal jsem na něm po práci i po večerech. Proto to trvalo tak krátce. Hodně jsme spěchal, protože jsem se nemohl dočkat, až bude hotové,“ přiznal Miloš Vránek.

 

Auto si ale nakonec nenechal. „Krátce poté jsem dostal nabídku na BMW 1800 z roku 1965. To bylo tenkrát prakticky nové auto. Stálo mne tehdy 80 tisíc. Peníze jsem na něj získal z prodeje veterána, měl jsem nějaké malé úspory, ale hlavně mi pomohla babička, která mi dala 30 tisíc. Nebýt jí, možná by nikdy nezačala moje anabáze s bavoráky,“ přiznal sběratel veteránů BMW.

Vránek má ve své sbírce mnoho unikátů. Například BMW Dixi z roku 1928, vůbec první vyrobený vůz této automobilky, kterého vzniklo jen 12 kusů.

 

„Předpokládám, že pochází z Polska, protože mělo polské pneumatiky i ložiska. Tam to koupil nějaký Belgičan, který se při restaurování vozu zadlužil a jako zástavu to dal do Francie, odkud jsem ho získal já. Bylo drahé, ale já ho strašně moc chtěl,“ přiznal sběratel, který veterány nově vystavuje v areálu prodejny BMW v Brně – Slatině.

Vránek častokrát v starých autech rád jezdí. Oblíbil si například BMW 319 Sport. „Těchto aut bylo vyrobeno jen 112 a začala jimi pravá sportovní historie BMW,“ řekl o vozu z roku 1935 sběratel.

 

Ve své sbírce má asi 30 historických aut značky BMW, čímž dal vzniknout druhému největšímu muzeu vozů této značky v Evropě. „Vystavených bude ale vždy jen zhruba 10, postupně je budu vždy obměňovat,“ přislíbil Vránek.

Video
Video se připravuje ...

Druhé největší muzeum veteránů značky BMW se nachází od soboty 16. září 2017 v Brně Slatině. Hynek Zdeněk