Začátkem října se v Praze uskutečnil druhý ročník sportovně-byznysové konference Sport Alive, na níž vystoupilo okolo čtyřiceti inspirativních řečníků. Jedním ze spíkrů byla i Anna Ziobroń ze společnosti ORLEN Unipetrol, patřící do nadnárodní skupiny ORLEN.

Skupinu znají lidé v Česku především jako provozovatele sítě čerpacích stanic, její záběr je však daleko větší. Jedná se o velký nadnárodní koncern, který funguje i na území Polska, Slovenska, Maďarska, Litvy, Německa a nově také Rakouska. Ačkoliv jsou trhy v jednotlivých zemích rozdílné, všude se ORLEN potýká s podobným problémem. Snaží se sjednotit názvy čerpacích stanic, které provozuje, aby usnadnil zákazníkům orientaci.

„Konkrétně v Česku nás čekal rebranding čerpacích stanic Benzina, kterých je tu bezmála 440. Z tohoto důvodu do značky hodně investujeme a snažíme se hledat cesty, jak ji ještě víc dostat do povědomí. O to usilujeme mimo jiné i partnerstvím s různými subjekty ze sportovního světa,“ vysvětlila Anna Ziobroń v rámci své přednášky.

Autor: Sport Alive

Vzhledem k tomu, že se společnost orientuje na rafinérský a petrochemický průmysl a provozuje čerpací stanice, nabízí se propojování s různými motoristickými disciplínami. ORLEN však podporuje i celou řadu dalších sportovních odvětví. Konkrétně v Česku je většinovým vlastníkem klubu HC Verva Litvínov či je partnerem legendárního závodu Jizerská 50 nebo skiareálu Špindlerův Mlýn.

„Kromě velkých projektů je ale důležité pomáhat i těm malým, které zatím nejsou v širším povědomí,“ dodává Ziobroń „Typickým příkladem je podpora dětí. V případě, že je budeme provázet na jejich sportovní cestě, může z nich vyrůst úspěšný sportovec. Dává to smysl nejen pro naši značku, ale i pro celou zemi, a především sportovce jako takového.“

Získat podporu skupiny ORLEN však není samozřejmostí. Ředitelka sponzoringu připomíná, že spolupráce se sportovními subjekty musí být oboustranně smysluplná. A nejen to. „Už na prvním setkání poznáme, jestli mezi námi funguje chemie. Může se sice jednat o skvělý projekt, ale jestli tam není chemie, nebude to fungovat,“ je přesvědčená.

 „Do sponzoringu dáváme hodně peněz. Proto na oplátku očekáváme, že se týmy a sportovci budou aktivně zapojovat, díky čemuž dosáhneme společných cílů. Pokud si někdo řekne: 'Ok, prostě jim tam pošlu nabídku. Chodí jim toho hodně, třeba to vyjde, tak věřte, že takový projekt u nás neuspěje. Je potřeba do toho dát daleko víc. Naším sítem projde do druhého kola zhruba pět procent nabídek.“

Kromě lokálních projektů se ORLEN spojuje i s velkými nadnárodními značkami. Typickým příkladem je tým formule 1 Scuderia AlphaTauri, za který aktuálně jezdí Daniel Ricciardo a Yuki Tsunoda. V minulosti jím však prošel i úřadující mistr světa Max Verstappen či čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel. Na konferenci Sport Alive se dokonce podařilo přivézt i reálný monopost, s kterým se piloti Scuderia AlphaTauri běžně prohánějí po okruhu.

„Každý čtvrtý zákazník na čerpacích stanicích v Česku fandí formuli 1. Téměř 40 procent našich zákazníků navíc kvituje, že se skupina ORLEN zapojuje do  sponzorování stájí F1,“ uvedla Ziobroń. „Aktuálně rozšiřujeme aktivity také na  Slovensku a v Maďarsku. I tady je formule 1 velmi populární. Z  našich průzkumů vyplývá, že každý třetí zákazník je fanouškem.“

Propojování se sportovními značkami má podle ní velký potenciál. Že se jedná o efektivní způsob, jak o sobě dát vědět, vidí společnost i na svých číslech. „Začínali jsme s tím, že ORLEN znají jen dvě procenta lidí. Když jsme dělali průzkum minulý rok, vyšlo z toho, že povědomí o naší značce je 42 procent a nyní ve druhé polovině roku 2023 o naší značce ví 63 procent respondentů. Nás má tedy propojování se sportovním odvětvím velký smysl a věříme, že procenta v budoucnu ještě porostou,“ uzavřela.