Vyznat se v oblasti automobilů nemusí být zrovna snadné – a nejde jenom o vozy samotné, de facto každého řidiče se dotýkají i změny předpisů, nová nařízení, ale i ekonomická situace. AutoZive.cz průběžně upozorňuje na prudké zdražování pohonných hmot nebo zavádění nové emisní normy Euro 7, když teprve před několika lety vešla v platnost „šestka“. V často zmatených změnách a novinkách si ale můžete udržovat přehled celkem snadno.

Jak šetřit a co (ne)dělat  

Zatímco někteří mění auto každé dva roky, protože jim slouží k podnikání (nebo se jenom nechtějí o nic starat), jiní se o něj starají, jako by v něm měli jezdit do konce života, a to doslova. Asi obě skupiny se ale přinejmenším pokouší neprojezdit více, než skutečně musí. Kupříkladu spotřebu paliva dokáže snížit styl jízdy či dodržování optimální rychlosti. Za náhradní díly zase ušetříte, pokud víte, kde je kupovat.

To jsou ale ale jenom „základní“ oblasti, jimž se na AutoZive.cz den co den věnují redaktoři, kteří jsou sami aktivními řidiči a jezdili už v mnoha běžných i závodních vozech. Nejednou přitom museli řešit situace, s nimiž by si měl umět poradit každý. Třeba výměna kola se ukazuje pro více než 50 % řidičů jako nadlidský úkol, často ani neví, jaké nářadí je k tomu potřeba, natož jak s ním zacházet.

Není to ale nic, co by se nedalo dohnat. A nemusí to být tvrdá a špinavá práce, dnes už existuje spousta „zlepšováků“, s nimiž to zvládne víceméně každý i bez použití síly. Řidičům jsou přitom často neznámé. Když se k tomu navíc naučíte o auto starat i za pomoci levných alternativ ku specializovaným prostředkům, rázem zjistíte, že toho spoustu zvládnete sami a ještě ušetříte nemalé peníze.

Legislativní změny a jak obstát před zákonem  

Obecně platí, že za přestupek přichází trest, což nelze rozporovat – důležité ale je, aby byl přiměřený a podaný v mezích zákona. Ten bohužel někdy neznají ani ti, co jej prosazují, a někdy se tak autoritativně domáhají něčeho, na co jednoduše nemají právo. Třeba takový kufr auta může policie zkontrolovat pouze v určitých případech, ale ne například při běžné silniční kontrole.

Stejně tak v praxi často dochází k nesprávnému udělování pokuty za spáchaný přestupek, což nejednou uznali i mluvčí PČR. Ovšem když se neznalý řidič zalekne odznaku, mnohdy odkývá i to, co by nemusel, a možná si tím zkomplikuje další řešení (pakliže na něj dojde). Nic to každopádně nemění na tom, že by měl každý motorista znát dopravní předpisy.

A i když by to měla být práce policie, je přinejmenším dobré, když řidič ví, jak s ním má nebo může příslušník PČR (případně jiného oprávněného úřadu/orgánu) jednat. Vyznat by se přitom měl i ve zrovna zavedených i nadcházejících změnách, neboť mohou mít dopad třeba na rozhodování, jaký automobil pořídí. Sledovat podstatné zákony a změny motoristům dlouhodobě pomáhá AutoZive.