Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Řídila hadrová panenka, říká o děsivé nehodě na Slovensku expert! Jak se projevuje vliv alkoholu na řidiče?

/
  • Igor Sirota z ÚAMK popsal, jaký vliv měl alkohol na šílenou jízdu Dušana Dědečka v Bratislavě.
    Aktualizováno - 6. října 2022 ● 08:08
    6. října 2022 ● 05:00

    Tragédie v Bratislavě s pěticí mrtvých znovu, a ještě naléhavěji otevřela otázku alkoholu za volantem. Sportovní funkcionář Dušan Dědeček na zastávce v Bratislavě s 1,6 promile alkoholu v krvi svým autem srazil a zabil pět mladých lidí a další vážně zranil. Dopravní expert z ÚAMK pro Blesk popsal jeho zběsilou jízdu.

  • 1.

    Plete si pedály, netrefí na volant

    Experti ÚAMK se dlouhodobě zasazují za ponechání nulové tolerance alkoholu za volantem, stejně jako za výraznější postihy pro ty, kdo především opakovaně porušují dané pravidlo.„Země na západ od nás znají odpovídající nástroje – od celoživotního zákazu řízení vozidla přes zabavení vozidla až po vězení,“ vysvětluje Igor Sirota z ÚAMK.

     

    Podle odborníka je člověk s 1,6 promile alkoholu v krvi, jako tomu bylo v případě Dušana Dědečka, za volantem naprosto bez jakékoli kontroly. „Ten člověk vůz neovládá, je jako hadrová panenka, která jede šílenou rychlostí prostě proto, že to auto dokáže jet tak rychle,“ vysvětluje pro Blesk Sirota.

     

    Člověk v takové situaci podle experta ztrácí kontrolu sám nad sebou včetně vizuální i mechanické paměti. „Nemusí se trefit na volant či nohou na brzdový pedál,“ vysvětluje Sirota. Zároveň takový řidič neumí odhadnout vzdálenost ani rychlost. „Neumí pochopit, že jede strašně rychle, že to auto vyletí, a když vyletí, nedokáže vůbec reagovat. Řidič v Bratislavě neměl žádnou brzdnou dráhu, protože prostě vůbec nereagoval,“ upřesňuje dopravní expert.

     

    Protože součástí alkoholového rauše je i silná míra nekritičnosti, je podle odborníka jasné, proč se řidič po havárii choval naprosto arogantně a agresivně. „Nevnímal žádnou vlastní vinu, vůbec nic takového,“ dodává Sirota.

     

     Podívejte se, jak se podle ÚAMK projevuje vliv alkoholu na řidiče.

  • 2.

    0,2 až 0,5 promile

    Růst sebevědomí, horší odhad vzdálenosti i rychlosti, přeceňování vlastních schopností. Z testů prokazatelně vyplývá, že nižší schopnost řídit vozidlo, motocykl, ale i bicykl se projevuje u většiny lidí už po dávce 10 g alkoholu, což odpovídá půl litru 10stupňového piva. To zvýší hladinu alkoholu na 0,2 až 0,3 promile.

  • 3.

    0,5 až 0,8 promile

    Charakteristickým rysem je výrazné prodlužování reakčních časů, to znamená, že člověk reaguje na situace opožděně, ať už vyhýbacím manévrem, bržděním, nebo jiným způsobem. Snižuje se soustředění, stejně jako vnímání barev například na semaforu, a to včetně červené. U motorkářů a cyklistů se začíná projevovat porucha rovnováhy, což je pro jezdce velmi nebezpečné. 

  • 4.

    0,8 až 1,2 promile

    Na jedné straně se ještě více prodlužují reakční časy člověka a na druhé straně roste zbrklost. Nekritičnost k vlastnímu řízení přerůstá až v bezohlednost. Začíná se projevovat tak zvané „tunelové vidění“, kdy zdánlivě mizí okraje zorného pole. Jako by oči vymazaly objekty a osoby na okrajích zorného pole, tedy vpravo a vlevo na krajích.  

    Tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota
    Autor: Daniel Vitouš

  • 5.

    Nad 1,2 promile

    Člověk má problémy se soustředit na řízení, což přechází až v jeho dezorientaci. Pomalé reakce se spojují s hrubými chybami při řízení. Tedy jak s manuálním ovládáním volantu, pedálů, páček, tak s chápáním situace na vozovce, což vede k značně vysokému riziku zavinění dopravní nehody.  

    Video
    Video se připravuje ...

    Kamarád promluvil o smrti páru při nehodě v Bratislavě. TV JOJ

    Fotogalerie
    15 fotografií

Dnešní horoskopy