1000 mg!

Toto je průměrná denní doporučená dávka vápníku pro dospělé od 19 let výše. Mezi 10. a 18. narozeninami je pak jeho potřeba zdaleka nejvyšší. Děti mezi 10. a 13. rokem by měly pokrýt prostřednictvím pestré stravy až 1100 mg, a pak až do 19. narozenin dokonce 1200 mg. Je to logické, tělo v tu dobu prochází náročným vývinem a vykazuje zvýšenou poptávku po všech živinách i mikroživinách, mezi něž vápník patří. Také starší ženy by měly dbát na dostatečný přísun vápníku, protože častěji trpí řídnutím kostí.

Potraviny bohaté na vápník
Potraviny bohaté na vápník
Autor: Profimedia

48 %

Toto procento dospělé populace trpí akutním nedostatkem vápníku. Prokázaly to i výzkumy Společnosti pro výživu, která od roku 2007 provedla celkem pět nutričních studií na 5000 jídelníčků dětí i dospělých. Výsledky ukázaly, že optimální hladinu vápníku si udržely jen děti do předškolního věku. Směrem k pubertě příjem vápníku, především s ohledem na pokles konzumace mléčných produktů, klesal. U 10 % puberťáků klesl dokonce na pouhou polovinu.

A ani dospělí Češi na tom nejsou lépe. Celkem 48 % dospělých trpí nedostatkem vápníku, přičemž asi pětina populace přijímá pouhou polovinu doporučené denní dávky!

9 %

Číslo označuje celkový obsah vápníku v těle, který je uložen v kostech a zubech, pouhé 1 % je rozptýlené v tzv. měkkých tkáních.

Až 400 mg

Toto množství vápníku může organismus ztratit během sportovní aktivity. Při cvičení ani po něm tak nezapomínejte doplnit ztracené minerály.

Velkým zdrojem vápníku je obyčejný mák.
Velkým zdrojem vápníku je obyčejný mák.
Autor: Profimedia.cz

10 až 50 %

Tento údaj představuje rozmezí tzv. vstřebatelnosti vápníku. To, že ho totiž sníte dost, neznamená, že ho tělo všechen vstřebá. K tomu potřebuje ještě »spoluhráče« v podobě dalších mikroživin. Důležitý je například hořčík, který je třeba pro udržení normálního stavu kostí.

V praxi je proto potřeba počítat s tím, že pokud máte během dne dostat do těla okolo 1000 mg vápníku, musíte si uvědomit, že k tomu jeden jogurt opravdu nestačí. Je třeba zaměřit se na pestrou a vyváženou stravu včetně pitného režimu obohaceného například i o minerální vody s obsahem vápníku.

Fotogalerie
3 fotografie