Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C

Víte, jak funguje eNeschopenka? Tohle je 10 nejdůležitějších změn pro nemocné!

/
  • 18. prosince 2019 ● 09:05

    Úspora času pro pacienty, méně administrativy pro lékaře a pro zaměstnavatele lepší přehled o marodění zaměstnanců. To vše má od 1. ledna 2020 přinést eNeschopenka.

    Doplazili jste se s horečkou k lékaři, který vám sice vystavil několikadílnou neschopenku, ale nezbavil vás povinnosti doručit jednu její část zaměstnavateli?

    Od ledna to už řešit nemusíte! Od lékaře dostanete jeden »papír« (průkaz dočasně práce neschopného), který si necháte. Zaměstnavateli nic nosit nemusíte, stačí, když ho o nemoci budete informovat. Protože se ale jedná o velkou změnu, připravil Blesk ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení (dále jen ČSSZ) průvodce eNeschopenkou.

    Autor: istock.com

  • 1.

    Dostanete jeden »papír«

    Pokud onemocníte a ošetřující lékař vás »uzná« jako nemocné, místo několika dílů papírové neschopenky dostanete jen jeden »papír« – průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce.

    Autor: istock.com

  • 2.

    Nic nikam nemusíte posílat

    Od lékaře můžete odejít přímo domů, protože už není třeba předávat, posílat nebo jinak doručovat zaměstnavateli papírovou neschopenku ani žádné jiné formuláře.

    Autor: Profimedia

  • 3.

    Nemoc stačí oznámit

    I když žádné papíry nikam nosit nemusíte, máte povinnost neprodleně nahlásit zaměstnavateli (telefonicky, SMS zprávou, e-mailem), že jste onemocněli a lékař vás uznal dočasně práce neschopným.

    Autor: Profimedia

  • 4.

     Průkaz si schovejte

    Průkaz práce neschopného, který vám lékař vytiskne a předá, je vaším jediným dokladem o nemoci. Máte v něm zaznamenaný termín příští návštěvy lékaře, čas povolených vycházek apod. V případě kontroly z OSSZ ho musíte předložit. Vezměte ho s sebou i v případě další návštěvy lékaře.

    Video
    Video se připravuje ...

    MUDr. Roman Houska, člen výboru sdružení praktických lékařů ČR hovoří o e-neschopence Andrea Ulagová, Blesk

  • 5.

     O peníze sami žádat nemusíte

    Nemusíte sami žádat o náhradu mzdy (peníze za prvních 14 dní nemoci, které vyplácí zaměstnavatel), ani o nemocenské pojištění (peníze od ČSSZ). Peníze dostanete tak, jako vám zaměstnavatel vyplácí mzdu, tedy na stejný účet nebo adresu.

    Autor: iStock

  • 6.

     Jinou adresu oznamte

    Chcete »nemocenskou « posílat na jiný účet, než vám chodí výplata? Pak to musíte oznámit OSSZ, nejlépe na tiskopisu Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti (najdete ho na webu ČSSZ). Odeslat ho můžete z ePortálu ČSSZ. Nebo si ho vytisknout, vyplnit a poslat poštou na OSSZ, pod kterou spadá váš zaměstnavatel.

    Autor: Profimedia

  • 7.

    O lístek na peníze se starat nemusíte

    Nově odpadá i povinnost předávat zaměstnavateli potvrzení, že pracovní neschopnost stále trvá (lidově tzv. lístek na peníze). Všechny tyto doklady posílá lékař elektronicky přímo OSSZ.

    Autor: iStock

  • 8.

    Podklady posílá zaměstnavatel

    Veškeré podklady a údaje k výpočtu »nemocenské « dostává OSSZ elektronicky přímo od vašeho zaměstnavatele. Pokud podnikáte (jste OSVČ), má OSSZ potřebné údaje ve své evidenci.

    Autor: istock.com

  • 9.

    Jiný lékař, stejná »neschopenka«

    Pokud vás během pracovní neschopnosti přebírá do péče jiný lékař, stačí mu předložit průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce (je na něm uvedeno číslo neschopenky). 

    Autor: istock.com

     

  • 10.

    Ukončení neschopnosti řekněte v práci

    Zaměstnavateli nepředáváte žádné doklady o trvání pracovní neschopnosti, ani o jejím ukončení, všechny informace se dozví elektronicky. Stejně jako musíte informovat zaměstnavatele o vzniklé pracovní neschopnosti, máte tu samou povinnost i u jejího trvání a ukončení. 

    Autor: istock.com

Dnešní horoskopy