Pondělí 30. listopad 2020
Svátek slaví Ondřej, zítra Iva
Oblačno 1°C

Lékař: Takhle si ulevíte při sedavém zaměstnání! A další 4 chyby, které můžou za bolest zad!

/
  • V dlouhodobém hledisku může dojít k poškození páteře včetně meziobratlové ploténky a vzniku tzv. kořenového syndromu.
    14. února 2019 ● 00:00

    Bolest zad postihne během života téměř 80 % dospělé populace. Často hledáme složité příčiny, co za ní stojí, a přitom je to tak jednoduché. Každý den totiž nevědomky opakujeme mnoho chyb, které vedou ke zdravotním problémům v oblasti zad. 

     A to nejen k bolesti svalů, ale i k poškození páteře včetně meziobratlové ploténky a vzniku tzv. kořenového syndromu – chronické bolesti bederní páteře, která je typická »vystřelováním « do jedné či druhé dolní končetiny. Blesk proto společně s MUDr. Róbertem Tirpákem, odborníkem na léčbu těchto potíží, upozorňuje na 5 chyb, které nevědomky děláme a kterých se můžeme sami vyvarovat.

  • 1.

    Zvedání těžkých věcí

    Častým důvodem proč nás bolí záda, je zvedání těžkých předmětů. Jak tedy zvedat těžké věci správně?

     

    ● Nezvedat věci v předklonu.

     

    ● Hlídat si rovná záda.

     

    ● Tíhu zvedání břemene přenést na nohy, tedy »netahat « to zády, ale nohama z podřepu.

  • 2.

    NE vysokým podpatkům i balerínám!

    Vysoké podpatky dělají krásné nohy, ovšem dlouhodobé nošení těch vyšších než 4 centimetry je pohromou pro záda. Mění totiž těžiště celého trupu, a tím přetěžují přední část nohy. Také nadměrně namáhají páteř a kolenní klouby. Ideálním řešením však nejsou ani baleríny či nízké sandály. Tento typ obuvi znamená zátěž pro klenbu a se správným držením těla nám také zrovna nepomáhají. Zdravé řešení je tedy někde mezi.

  • 3.

    Nadváha

    Nadváha může také přispět k úporným bolestem zad. „Kila navíc většinou způsobují vznik hyperlordózy neboli nadměrného prohnutí v oblasti bederní páteře. Ze začátku může jít o nepříjemné mravenčení, které ale později přechází do ostré pichlavé a často nesnesitelné bolesti,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák. A proto je potřeba si položit otázku, zda by nebylo možné zbavit se přebytečných kil, která zatěžují celý organismus. Nadváha totiž způsobuje i jiné zdravotní potíže, než ty se zády.

  • 4.

    Celý den vsedě

    Sedavé zaměstnání je dalším faktorem, který přispívá k bolesti zad. „Při sezení je na páteř vyvíjen tlak až o 50 % větší než při stání. Doporučuji nastavit židli tak, aby nohy i ruce byly ohnuty v 90° úhlu a nevystrkovat hlavu dopředu. Pomyslně zatlačte bradou dozadu pohybem, jako dělá želva. Tím dojde k uvolnění krátkých šíjových svalů v záhlaví. Krční páteř můžete uvolnit občasným zatnutím hýžďových svalů vsedě. Dělejte pravidelné přestávky, projděte se po kanceláři. Vyzkoušet můžete třeba propnutí rukou nahoru a krouživé pohyby trupu ve tvaru osmičky,“ radí Tirpák.

  • 5.

    Těžká kabelka na jednom rameni

    Většina žen si libuje v maxi kabelkách, muži se zase neobejdou bez nošení notebooku. Těžká zátěž na jednom rameni způsobuje vychýlení páteře. Důsledkem je nežádoucí bolest zad a dlouhodobé nesprávné držení těla může vést k nepravidelné deformaci a výhřezu meziobratlové ploténky, a tím ke vzniku kořenového syndromu. „V dnešní době již můžete kromě běžné léčby zvolit i miniinvazivní a endoskopické metody. Zákroky probíhají ambulantně v lokální anestezii a trvají podle typu od 30 do 90 minut,“ vysvětluje MUDr. Róbert Tirpák z Kliniky miniinvazivní a endoskopické léčby zad Euro- PainClinics v Praze.

     

ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy