Sůl je totiž i tam, kde byste ji vůbec nečekali. Test potravin provedený iniciativou Vím, co jím, prokázal její vysoký výskyt především v průmyslově zpracovaných potravinách, například v pečivu, které jíme nejčastěji. A pozor! Nejzákeřnější je pak sladké pečivo a potraviny, které svou sladkou chutí obsah soli maskují (např. u dětí oblíbené cornflakes).

Smutné je, že i děti jsou zvyklé na slané jídlo a přijímají v něm mnohonásobně větší množství, než doporučené 1 – 2 gramy soli za den. „Pokud bychom snížili příjem soli asi na polovinu, znamenalo by to omezení výskytu mrtvice o cca 20 % a kardiovaskulárních onemocnění o asi 17 %,“ tvrdí kardioložka z IKEM profesorka Věra Adámková.

VIDEO: Které potraviny jsou kvůli nadbytku soli nevhodné pro děti?

Video
délka: 03:37

Které potraviny obsahují nadbytek soli a pro děti se nehodí? 

Hodně solíte? Tak pozor na zdraví

Kuchyňská sůl se skládá kromě chloru a dalších látek ze sodíku a právě ten je pro naše zdraví nejrizikovější. Jeho vysoký příjem velmi zatěžuje ledviny, které přestávají stíhat ho vylučovat. Sodík zůstává v krvi a zvyšuje tak krevní tlak. Může vést i k otokům končetin a ztrátě pevnosti kůže.

Další zdravotní komplikace:

● Mrtvice a infarkt

● Cukrovka

● Astma

● Rakovina žaludku

● Obezita

● Ledvinové kameny

● Osteoporóza

Sůl jako dobrý sluha

● V soli obsažený sodík je nezbytný pro přenos nervových impulzů a pro svalovou aktivitu.

● Sodík se podílí na rovnováze tekutin v těle.

● Solné koupele a moře působí pozitivně na ekzémy, lupenku, akné, pohybový aparát atd.

Víte, že...

  • 75 – 80 % soli přijímáme z potravin, které si kupujeme?
  • 10 – 15 % denní dávky soli použijeme při přípravě pokrmů a při dosolování?
  • 10 % soli zkonzumujeme v potravinách, kde je přirozený obsah sodíku?

Jak moc slaná je bábovka, vánočka nebo olomoucké tvarůžky? Podívejte se do galerie->

Fotogalerie
22 fotografií