Vy si vybíráte!

Před pohovorem je z vás chodící stres. Uvědomte si ale, že ač firmy nabízejí rekordní počet pozic, mají často problém je obsadit. Lidé totiž i přes nespokojenost raději zůstávají tam, kde jsou, protože nechtějí „bitvu“ jménem výběrové řízení podstupovat, dokud to není vyloženě nutné. Jenže karty jsou dnes rozdané trochu jinak než před třemi nebo čtyřmi lety. Díky tomu, že nabídek neustále přibývá, se vztah personalista – uchazeč už docela narovnal. Čili už to není jen firma, která si vybírá, ale také vy, kdo zvažuje, jakému zaměstnavateli dá přednost.

Autor: shutterstock.com
 

Pohovor je nutný

I v dnešní době, kdy se většina věcí dá vyřešit online, je osobní schůzka nezbytností při každém pohovoru. Většinu personalistů ale zajímají stále stejné věci, proto se nemusíte schůzky bát. Zde jsou některé z nich:

Motivace

Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“  možná ani nezazní, ale na motivaci se vás budou ptát určitě. Bude je zajímat, proč vás nabídka zaujala, co si od změny v kariéře slibujete, jaké máte plány a také to, zda jsou vaše představy o nové práci realistické.

Čím získáte body: Když si dopředu připravíte nápady, které byste chtěli uskutečnit. Nemusíte jít úplně do hloubky, stačí šikovně nastínit, že dobře chápete, co firma od nového člověka očekává a nabídnout jí to.

 

Autor: Shutterstock.com

Co můžete firmě přinést

Lidé někdy šperkují své životopisy k dokonalosti, ale na pohovoru pak pohoří. Nedokáží totiž jasně vysvětlit, co vlastně dělali. Nic nepůsobí hůř, než uchazeč, který začne blekotat obecné fráze a vytvářet dojem, že si danou zkušenost vlastně „tak trochu“ vymyslel. Nedostatečná příprava na tento typ otázek vás potopí hlavně v případě, že se hlásíte na technickou pozici.

Autor: shutterstock.com
 

Čím získáte body: Podívejte se znovu na své CV a na zkušenosti, které jste vypsali. Napsané to možná působí pěkně a hodně profesionálně, ale to nestačí. Ke každé zkušenosti byste měli dokázat říct alespoň pár vět. Ukažte, že dané věci znáte skutečně do hloubky.

Výsledky

Ty doporučujeme vypíchnout už v životopise. Personalisty nezajímá, jakou náplň práce jste měli coby asistentka, programátor nebo obchodník – tento prostý popis kompetencí pravděpodobně velmi dobře znají. Překvapte je a napište, jakých výsledků jste dosáhli. Samozřejmě pak o nich popovídejte i na pohovoru.

Věřte, že zmínit konkrétní výsledky své práce a úspěchy je pro řadu uchazečů stále velký problém. Zvýšili jste obrat? Ušetřili náklady? Zvládli náročný projekt? Překonali nějaký problém? Přišli jste na nový postup? Ale také: udělali jste chybu, ze které jste se však poučili a společnost na tom nakonec vydělala? Přesně tohle jsou věci, které od vás rádo uslyší 10 z 10 personalistů.

Pokud i vy přemýšlíte nad změnou zaměstnání, zkuste pracovní portály www.jobs.cz a www.prace.cz