Stovky volných míst prodavačů a pokladních, ale také tisíce zájemců, kteří o tuhle práci stojí. Tak vypadá situace na trhu práce. „Na jedno volné místo prodavačky nebo pokladní se hlásí 60 až 70 uchazečů,“ popisuje zájem o tyto profese Tomáš Dombrovský, mluvčí pracovního portálu Práce.cz. Obrovský zájem o tyto práce je podle něj daný tím, že lidé je mají jako »záložní« profese. „Tedy pokud nenajdou uplatnění ve svém oboru, sáhnou po práci pokladní nebo prodavačky,“ popisuje Dombrovský. Nahrává jim i to, že na tyto pozice nejsou potřeba vysoké kvalifikační požadavky. „Na portálu Práce.cz je měsíčně až tisíc nabídek, ve kterých firmy hledají uchazeče na tyto pozice,“ doplnil Dombrovský.

Vysoké číslo nabízených pracovních míst ale zároveň ukazuje i na vysokou fluktuaci v těchto profesích. Obecně se pak dá říct, že obchod a prodej tvoří 15 % z poptávky firem.

Supermarkety toto potvrzují. „Neustále vypisujeme výběrová řízení. Nabídku máme na našich webových stránkách nebo se potenciální zájemce může zastavit v každém obchodě a optat se u vedoucího,“ radí například Olga Křížová ze společnosti Penny Market, která má na starosti nábor zaměstnanců.

Práce v supermarketech ale zároveň nabízí poměrně rychlý kariérní růst. Za dva roky se může pokladní vypracovat třeba na zástupkyni vedoucí a tím si i výrazně polepšit na výplatní pásce.

Navíc supermarkety si své potenciální pracovníky sami vychovávají. Penny Market také spolupracuje s téměř 40 školami a učilišti a poskytuje odbornou praxi zhruba 300 učňům.

Moje kariéra je na vzestupu

Štěpánka Vavřínová
Štěpánka Vavřínová (26), zástupkyně vedoucí Penny Marketu, Újezd nad Lesy

Rok po vyučení cukrářkou hledala Štěpánka práci. Kamarádka jí poradila, ať zkusí štěstí v  Penny Marketu, a tam štěstí Štěpánka opravdu našla. Z řadové pokladní se za rok vypracovala na hlavní pokladní a za další dvě léta na zástupkyni vedoucí prodejny. Dělá ji už třetím rokem.

Když má Štěpánka krátký týden, začíná jí práce už v pět ráno. „Najíždí kamiony se zbožím a já musím všechno zkontrolovat. Před šestou pak přijíždí pekař a přiváží čerstvé pečivo. To kolegyně připraví do regálů, já ještě přebírám a upravuji zeleninu. V 7 hodin ráno, kdy otvíráme, musí být všechno hotovo,“ popisuje začátek pracovního dne Štěpánka Vavřínová.

Další náplní práce zástupkyně vedoucí prodejny je například i doplňování a vybalování zboží nebo komunikace se zákazníky. „Když chybí pokladní, tak samozřejmě zaskočím. Vždyť jsem tam začínala,“ pokračuje a dodává: „Práce mě velmi naplňuje a baví, navíc tu máme bezva kolektiv a na všem se v pohodě domluvíme. Například i na plánování služeb. Navíc od doby, co jsem zde začínala, mi stoupl plat zhruba o 50 procent.“

Mám děti a v práci mi vyjdou vstříc

Denisa Voborová
Denisa Voborová (34), pokladní Penny Marketu, Újezd nad Lesy

Deset let pracuje Denisa Voborová jako pokladní v Penny Marketu a podle svých slov by neměnila. Důležité pro ni totiž je, že jí jako matce malých dětí vyjdou v zaměstnání vstříc.

„Týká se to hlavně plánování směn. Stejně tak vypomůžu zase já, pokud je potřeba náhle zaskočit třeba za nemocnou kolegyni, tak to pro mě není problém. Bydlím nedaleko, tak to mám kousek,“ uvádí Denisa a dodává: „Myslím, že je fajn bydlet v blízkosti obchodu. Lidi tu znám, oni znají mě, kolikrát se mě už ve školce ptají, co budeme mít v akci.“

Na nějaké klábosení není ale za pokladnou čas. „V pokladnách zabudovaný počítač nám načítá počet odbavených zákazníků a vyhodnocuje čas, jak rychle je zákazník odbaven. Samozřejmě ale záleží na velikosti nákupu,“ vysvětluje Denisa.

Pokladní by podle Denisy měla zvládat tři hlavní věci: Být přívětivá na zákazníky, mít trochu síly (pokladní totiž také doplňují zboží) a umět počítat. „Začíná nám docela přibývat plateb v eurech, my pak po přepočtení kurzu vracíme v českých korunách. Práce mě baví, dokonce jsem už několikrát dostala nabídku na kariérní postup, ale dokud jsou děti malé, tak zatím nechci. Plat se mi ale i tak zvedá. Co vím jistě, z Penny Marketu neodejdu.“

Proč je rozdíl v paltu prodavaček skoro pět tisíc?

Mapa platů prodavaček
Stejná práce, ale jiná mzda. Jak je možné, že si prodavačka z metropole vydělá o 4761 korun více než její kolegyně z Ostravy? „V Praze je jiná cenová hladina, která se liší od ostatních okresů. Obchody na základě toho mají vyšší ceny a zaměstnavatelé mají pocit, že musí dát zaměstnancům vyšší mzdy, aby byli schopni vyžít, protože kromě služeb tu jsou i dražší nájmy, benzin a další,“ vysvětlila rozdíly ve mzdách analytička společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.