Mohla by to být v historii českého automobilismu malá revoluce. Autoklub ČR přišel s podnětem do diskuze, zda přece jen nezavést určitou povolenou toleranci alkoholu v krvi pro řidiče. K tomu ho vede současný stav, neboť i teď malé pivo může řidiči projít. Revoluce za volantem! Máte-li v krvi 0,01 až 0,2 promile alkoholu a zjistí vám to při dechové zkoušce na silnici, čeká vás cesta k lékaři a odběr krve. Jenže z medicínského hlediska je tato hodnota alkoholu v praxi stejná jako absolutní nula. Přitom zdravý člověk, který si dá malé pivo k obědu, nebude mít v častokrát v krvi více než je právě oněch 0,2 promile. Příslušné zdravotnické zařízení pak vyúčtuje policii náklady na odebrání a rozbor krve, vyplní příslušné papíry, ale samotný řidič kromě ztráty času o nic nepřijde. Ani o body, ani o peníze, natož řidičský průkaz. "Nejsme pochopitelně příznivci ježdění s alkoholem v krvi, právě naopak, jsme však pro diskuzi. V ní by se našlo řešení, jak současné problémy vyřešit. Podle nás by se to mohlo zapracovat do novely silničního zákona, která se začne připravovat už na podzim," vysvětlil Václav Špička z Autoklubu. Ministerstvo dopravy však podle stanoviska, které jeho tiskový odbor zaslal Nedělnímu Blesku, o zrušení nulové tolerance neuvažuje. Pro a proti Automobilový závodník Vojtěch Štajf: "Myslím si, že by se určitá hranice měla povolit, tak aby člověk mohl v klidu zapít oběd jedním malým pivem. Člověk, který bude vědět, že něco málo vypil, pak podle mého pojede trochu opatrněji a soustředěněji. Ty, kteří usedají za volant po deseti pivech navíc stejně žádné postihy neodradí." ¨¨ Vinař Vladimír Šabata: "Mně by to určitě pomohlo, protože čas od času potřebuji přechutnat určité šarže vín. Přitom mám sklep v jiné vesnici, než bydlím. Myslím si, že i naši lidé by se dokázali uhlídat, aby nepili přes stanovenou mez. Když to dokáží v Rakousku, Německu a dalších zemích, tak proč ne u nás?" Primář protialkoholní léčebny Karel Nešpor: "Jsem zásadně proti. I malé množství alkoholu zvyšuje sklon k riskování a snižuje reakční schopnosti. Další rizika představuje kombinace s léky na bolest, spaní a podobně. Současně hrozí, že se díky určité toleranci bude dále zvyšovat počet závislých lidí." Vedoucí dopravního inspektorátu policejní správy středočeského kraje Karel Holý: "Sám za sebe jsem proti. Lidé u nás nejsou zatím tak uvědomělí, aby si dali opravdu jen to pivo k obědu a nesvádělo je to k tomu usedat za volant po vypití dvou a více." Argumenty Autoklubu ČR pro změny současného stavu: * Ve většině zemí Evropy je limit 0,5 někde i 0,8 promile. * Aktéry smrtelných nehod s vlivem alkoholu bývají obvykle ti, kteří mají více než 0,5 či 0,8 promile alkoholu v krvi. * I světová antidopingová organizace WADA toleruje pro sportovce alkohol v krvi. Většinou jde o hranici do 0,1 promile, což platí i pro jezdce Formule 1. Pro letecké sporty platí limit 0,2 promile. * Laboratoře na odběr krve po silniční kontrole hladiny nižší než 0,2 promile považují za nulové, protože jsou pro ně "klinicky úplně němé". Řidič tak končí bez trestu. * Řidič, který přijíždí do ČR z jiné země, např. z Německa či Rakouska, může být bezprostředně po překročení státní hranice přísně potrestán, ačkoliv krátce předtím vyhovoval předpisům jiného evropského státu. Některá možná řešení podle Autoklubu: * Zavedení povolené hranice 0,2-0,5 promile. * Po zjištění hladiny alkoholu v krvi nižší (pokud řidič nezavinil nehodu), než je tolerováno ve většině evropských států (0,5 promile), by měl následovat jen fi nanční postih, bez přidělení trestných bodů a odebrání řidičského průkazu. * Ponechání nulové hranice jen pro určité skupiny (profesionální řidič, mladí řidiči...)