Přehodnocení potřeb a návyků během karantény i v období uvolňování mimořádných opatření se stalo dalším důležitým mezníkem v on-line nakupování. Města a regiony po celém světě byly uzavřeny do karantény a chování zákazníků, kteří se snaží přizpůsobit se těmto změnám, bylo také razantně ovlivněno. Mimořádná vládní opatření v České republice přinesla podle údajů Eurostatu neobvyklý růst poptávky u tří sektorů:

  • potraviny
  • léky hotová
  • jídla

Potřeba nevycházet ven vyústila v masivní využívání e-shopů, a to především pro nákup zboží první potřeby. Slevový portál PromoCodius Česko nabízí zákazníkům zboží českých a mezinárodních internetových obchodů za skvělé ceny, které se během mimořádných situací rozhodně vyplatí. Společnost na svém slevovém portále nabízí rozšířené on-line služby, jako jsou rozmanité a spolehlivé platební metody a akční slevové kódy. Člověk si tak z pohodlí domova může jednoduše zakoupit oblíbené zboží. 

On-line nákupy během karantény

Stačí málo a zažité stereotypy se za mimořádných okolností jednoduše promění v nové návyky. Výdaje domácností se zvýšily u nákupů potravin on-line o 215 %. A nejedná se jen o klasické obchody s potravinami. Hitem se stalo také první české virtuální komunitní farmářské tržiště, které zaznamenalo dvaapůlkrát vyšší obrat než obvykle. Zákazníci tak mohli nakupovat čerstvé farmářské produkty i během zákazu pořádání venkovních trhů. 

Dalším velice zasaženým sektorem se staly restaurace, ve kterých se nákup hotových jídel zvýšil o 120 %. Nákup léků měl dopad na e-commerce i kamenné lékárny. Obyvatelé České republiky v nich utratili o třetinu více a konkrétně u on-line nákupů se to projevilo navýšením o 286 %. Podle agentury FG Forrest se růst tržeb e-shopů v dalších měsících může zdvojnásobit při porovnání s minulým rokem.

Autor: Promo Codius

Přestože se během karantény snížily výdaje za nákupy oblečení kvůli zavření obchodů, módní e-shopy zaznamenaly nárůst o 129 %. Každý čtvrtý zákazník, který obvykle nakupoval oblečení, obuv a další zboží v kamenných obchodech, využil během karantény nabídky e-shopů. Obliba nakupování módních outfitů a doplňků přes internet je dlouhodobý trend, ke kterému přispívá možnost využití výhodných online slevových kódů a promo akcí (například promocodius.com/cz/obchody/answear-sleva). Mnoho mimořádných slev je dostupných pouze ve virtuálním prostředí, což láká spoustu zákazníků.

Doba postkoronavirová

Také poslední výsledky průzkumu společnosti CBRE naznačují vytvoření nových trendů a nákupních strategií i po skončení mimořádných vládních opatření. Třetina lidí si během karantény vyzkoušela virtuální nakupování a chystá se v něm pokračovat i nadále, protože tuto zkušenost zákazníci ohodnotili jako velice pozitivní. Klasikou online nakupování je elektronika, kterou si tak pohodlně pořizují až dvě třetiny zákazníků. Ale v době postkoronavirové jsou novinkou v internetovém nakupování potraviny, které si do budoucna plánuje pořizovat ve virtuálním prostředí každý čtvrtý zákazník.

Vedle online nakupování je toto krizové období šancí také pro rozvoj mobilních aplikací a jejich větší využití k nakupování. Již před pandemií nakupovala přes mobilní aplikace zhruba pětina lidí. Aplikace se během nouzového stavu začaly přizpůsobovat novým požadavkům s nadčasovými vychytávkami. Virtuální nakupování přes mobilní app se stalo novým hitem a odborníci předpokládají, že tato tendence bude i nadále pokračovat.

E-commerce na vzestupu

Stále rostoucí obliba on-line nakupování je jednoznačná tendence do následujících let. Podle výzkumu trhu publikovaného společností GLAMI v roce 2019 zaznamenal módní e-commerce vzestup 22 %. Studie očekává další růst virtuálního nakupování módy na 28 % v roce 2023. Neurychlí ale tato mimořádná zkušenost s on-line nakupováním během pandemie tuto tendenci?

Jak se budou chovat zákazníci, kteří si vyzkoušeli pohodlí e-shopu, a oblíbí si e-commerce i do budoucích let? Zatímco v roce 2019 se e-shopy zaměřily na zlepšování platebních metod a rozšíření nabídky promo akcí jako je doprava zdarma, doba koronavirová uspíší nové tendence a strategie, díky kterým si zákazníci budou moci nadále užívat pohodlí domova a výhodných cen, které přináší internetové obchody.