Chcete mít jistotu, že vaše leckdy drahé oblečení nepřijde v čistírně k úhoně? Nechcete platit vysoké ceny za nekvalitní služby? Víte, jak se nenechat napálit? Radí sekretář Asociace prádelen a čistíren Radek Vašíček. Co si nejdřív zjistit * V každé čistírně by měl být viditelný ceník, smluvní podmínky služby, reklamační řád. * Čistírnu "otestujte" získáním referencí, zkouškou vyčištění oděvu menší obliby. * Při příjmu zakázky by mělo být jasné, zda je personál dostatečně zkušený a vstřícný. V tomto oboru totiž na zkušenostech velice záleží. * Obsluhující by měl nejprve oděv prohlédnout, ověřit, posoudit věrohodnost symbolů pro ošetřování textilií, případně upozornit zákazníka na možné nebezpečí (nevhodný materiál, knofl íky, či jiné aplikace). Posoudit případné skvrny, vady, obtížnost jejich odstranění a zjištění uvést na příjmový doklad. Za jaké vady čistírna nezodpovídá? Čistírna nezodpovídá za vady, které mají původ v klamných, nesprávně uvedených symbolech pro ošetřování textilií. Jsou to obvykle: Konstrukční vady, jako např.: nevhodné kombinace materiálů barevně (červená a bílá - způsobí zabarvení do bílé) i kvalitativně (kombinace vlny s koženkou s uvedením možnosti pouze P - koženka obvykle ztvrdne), ztuhnutí rubové úpravy - zátěru nebo výplně zimních bund, stálost vybarvení - vyšisování, nevhodné knofl íky, špatná volba nití při šití, apod. Může čistírna žádat platbu předem? Ano, podle Radka Vašíčka jde o zavedenou praxi, která se osvědčila. Záleží na domluvě mezi zákazníkem a čistírnou. Může firma odmítnout zakázku? Čistírna může odmítnout zakázku, pokud se domnívá, že by došlo k poškození. Záleží na zkušenosti pracovníků. Pokud požadujete například vyčištění koženého, nebo semišového sáčka, může čistírna zakázku přijmout. Pak ale musíte být upozorněni na konkrétní možná rizika, vznik závady. Upozornění nesmí být obecné, například typu »čištění bez záruky« - nelze se vzdát práva, které nenastalo. Pro čištění kožených oděvů je nutno hledat specializovanou čistírnu s dobrými referencemi. Jak postupovat při reklamaci? * Oděv reklamujte ihned, nejpozději do tří dnů za předpokladu, že máte příjmový lístek. Zakázka musí mít připevněné evidenční číslo - označení zakázky. * Zjistíte-li na zakázce vadu, máte právo požadovat nápravu. Buď přečištění, (samozřejmě bezplatně), nebo náhradu (pokud je závada neodstranitelná). * Okamžitě na místě sepište reklamační protokol. * Za vady, které vzniknou nekvalitně provedenou službou, čistírna odpovídá vždy. Musí je řešit kvalitní opravou, uvedením do původního stavu, slevou z ceny nebo finanční náhradou. * Jedná-li se však o vadu, na kteru čistírna předem upozornila, záruka se na tuto vadu nevztahuje. * Je-li oblečení v záruční době, dostanete písemné vyjádření a budete reklamovat v obchodě, kde jste oděv zakoupili. * Po prodejní záruční době čistírna podle občanského zákoníku za vady, na které neupozornila, odpovídá. Náhradu škody provede většinou prostřednictvím pojišťovny. Užitečné internetové adresy www.apac.cz (Asociace prádelen a čistíren) www.sotex.cz (Sdružení pro označování textilu) www.tzu.cz (Textilní zkušební ústav) * Orientační ceny za čištění Zimní kabát .................... 150 až 203 Kč Kožich pravý ............................ 550 až 910 Kč Semišová bunda......................... 350 až 400 Kč Kožené paleto ............................ 247 až 550 Kč Péřová bunda ............................ 175 až 230 Kč Lyžařská kombinéza .................... 125 až 720 Kč Kalhoty ..................................... 67 až 305 Kč Pánské sako (podle materiálu) ............. 85 až 399 Kč Sukně (podle délky, počtu skladů a materiálu)..... 80 až 245 Kč Večerní šaty ................................... 180 až 280 Kč Zimní svetr ...................................... 55 až 70 Kč