Koupili, dostali nebo zdědili jste vloni nějakou nemovitost? Pak jste už určitě finančnímu úřadu odevzdali přiznání k dani z nabytí a případně zaplatili čtyřprocentní daň. Tím ale vaše povinnosti rozhodně nekončí. Ještě musíte do konce ledna podat přiznání k dani z nemovitých věcí. Na jeho základě vám pak bude finanční úřad pravidelně v květnu posílat složenku k zaplacení daně z vašich nemovitostí.

Kdy zaplatím jen daň?

Jestliže nemovitost vlastníte od roku 2017 nebo déle, můžete být v klidu. V průběhu května přijde obálka nebo e-mail s částkou, kterou do konce května pošlete na zadaný účet. „Pokud složenku neobdržíte, zaplaťte sami,“ říká Daniel Horňák z ChytryHonza.cz. „Úřad ji odešle na poslední známou adresu a ta se nemusí shodovat s tou aktuální. Složenka navíc nechodí doporučeně,“ dodává.

 Kdo a kdy musí odevzdat daňové přiznání?

Daňové přiznání musí do 31. 1. odevzdat každý, kdo v roce 2018 nabyl nemovitost, případně ji kolaudoval, přistavoval nebo hýbal s výměrou a změnil tak podmínky pro výpočet daně. „Výjimku máte v případě, kdy zápis do katastru proběhne až v roce 2019. Pak máte na podání 3 měsíce od konce měsíce, kdy proběhl zápis,“ říká Ondřej Mašín, ředitel realitní kanceláře Bidli.

 Jak se daň vypočítává?

Výsledná částka, kterou zaplatíte, se vypočítává z výměry nemovitosti a koeficientu lokality, ve které je umístěna. Výměru najdete ve smlouvě, koeficient na daňovém portálu.

Kde najdu formuláře?

Daňové tiskopisy si můžete stáhnout na stránkách Finanční správy ČR. Tam máte jistotu, že budou správné a aktuální.

Daňové přiznání v roce 2020: Kdy a jak odevzdat a kdo ho podává >>>

 Kam přiznání podat?

Daňové přiznání můžete odevzdat osobně finančnímu úřadu kraje, ve kterém se nemovitost nachází, poštou nebo elektronicky (daneelektronicky.cz). Vlastníci datových schránek musí přiznání odevzdat prostřednictvím této schránky

 Co když na to zapomenu?

„Pokud přiznání nepodáte a finanční úřad zjistí, že vlastníte nemovitost nebo máte jinou výměru, daň vám zpětně doměří. Bohužel včetně případného penále, které budete muset také zaplatit,“ říká Horňák.

Co když mám více nemovitostí?

Pokud v kraji vlastníte více nemovitostí, za všechny zaplatíte společně. V případě, že máte nemovitosti ve více krajích, platíte za každou nemovitost v daném kraji zvlášť. 

Jak vysoké jsou pokuty?

Jestliže finanční úřad obdrží daň do 5 dnů po skončení lhůty, neděje se nic, za každý další den naskakuje penále ve výši 0,05 % z daně. Sankce však nemůže být vyšší než 5 % a 300 000 korun.

Nejdůležitější termíny

● 1. 1. 2019 – kdo k tomuto datu nově vlastní nemovitost (pozemek, stavbu nebo jednotku), musí kvůli ní podat daňové přiznání.

● 31. 1. 2019 – termín, dokdy je nutné podat daňové přiznání k nové nebo pozměněné (přístavbou apod.) nemovitosti.

● květen 2019 – měsíc, kdy vám poprvé dorazí složenka k zaplacení daně z nemovitosti stejně jako těm, kteří už nemovitosti vlastní delší dobu.

Prodej musíte oznámit

Prodali jste vloni svou nemovitost a jinou už nevlastníte? Pak daň nemusíte platit. Jste ale povinni tuto skutečnost písemně oznámit finančnímu úřadu. „V případě, že byste prodej nenahlásili, může se také stát, že vám úřad vyměří daň z nemovitosti, která už patří někomu jinému. K tomu však slouží přiznání k dani z příjmu, kde dle paragrafu 10 přiznáváte jednorázové příjmy, což jsou právě případné prodeje nemovitosti. Finanční úřad tak včas pozná, že nemovitost již nevlastníte,“ říká Horňák.

Více o daňovém přiznání čtěte ZDE

Jak postupovat v případě, že jste danitelné příjmy měli jen část roku čtěte ZDE