Téměř každý Čech už ale někdy v životě spropitným obsluhu ocenil. „Kladně se ke spropitnému staví téměř 9 z 10 Čechů, i když to neznamená, že ho nechají vždy,“ komentuje výsledky průzkumu analytik Home Credit Michal Kozub. Většina lidí dává spropitné nepravidelně. Bezmála 60 % lidí rádo zaplatí o něco více, než je na účtu, pokud restaurace splní dvě podmínky – má výborné jídlo a příjemnou obsluhu.

Granda z nás dělají rodinné oslavy

Někteří hosté zase potřebují k tomu, aby číšníka odměnili, mimořádnou událost.  Přes kapsu se tak kvůli rande nebo rodinné oslavě plácnou 4 % lidí. „Může se jednat o zákazníky, kteří by si normálně nechali vrátit do koruny, ale před partnerem či rodinou to nechtějí přiznat a chtějí vypadat dobře,“ glosoval tuto odpověď Kozub.

Procenta z útraty? Ani náhodou!

Nepsané pravidlo, které velí nechat obsluze desetinu z útraty navíc, Čechy moc nebere. Téměř 80 % hostů spíše přihlédne k výšce částky a jednoduše ji zaokrouhlí nahoru. Ve výsledku pak může být spropitné jen pár korun. Pokud jsou ale nadmíru spokojení, umí být Češi štědří a sáhnout do kapsy hlouběji.

Stovku tuzéra dá jen spokojený host

Ve chvíli, kdy bylo jídlo skutečně výborné a obsluha milá a pozorná, polovina hostů ji neváhá odměnit částkou vyšší než 100 Kč. Pětina lidí v mimořádné situaci volí spropitné mezi 151–199 Kč. „V Česku zákazníci spropitné používají vyloženě jako zpětnou vazbu. Je podle nich normální, že je objednané jídlo dobré a obsluha zdvořilá. Takovou situaci považují za standard a větší spropitné nedávají. Jestli ale kvalita stoupá, jídlo je vyloženě zážitek a obsluha zpříjemnila večer, neváhají číšníka adekvátně odměnit,“ říká Kozub. Ale platí to i naopak. Půlka lidí při špatném servisu nebo nechutném jídlu nenechá ani korunu navíc. „Češi možná nejsou zvyklí stěžovat si na kvalitu jídla. Ale při placení jasně ukážou, zda byli spokojení, nebo ne,“ uzavírá analytik.

5 rad, jak dávat spropitné

1) Spropitné patří obsluze

Pokud vás celou dobu obsluhuje jeden číšník, ale platíte jinému, nebojte se říci, že peníze navíc patří obsluze.

2) Tuzér při placení kartou

Platíte kartou? Některé terminály umí samostatně zadat spropitné. Pokud ne, můžete spropitné dát v hotovosti po zaplacení, nebo ho nechat na stole.

3) Deset procent z účtu

Nepsané pravidlo mluví o deseti procentech ze sumy. Samozřejmě za předpokladu, že byl klient spokojený.

4) Koruna není dýško

 Zaokrouhlení nahoru o korunu není skutečné spropitné.

5) Spropitné do kasičky

Nový zvyk, který se šíří především mezi kavárnami a různými restauračními řetězci, je kasička. Obsluha vám při placení vrátí do koruny, ale vy ji můžete odměnit vložením patřičné sumy do speciální kasičky na spropitné.