Cena je pro šetřivé tzv. ekonomické zákazníky tím nejdůležitějším. „Nakupují levné výrobky, ale jsou přístupní i značkovým výrobkům, pokud jsou za akční cenu. Nakupují rychle a nakoupí jen to, co naplánovali a co opravdu potřebují,“ vysvětlila Jana Očadlíková ze společnosti Henkel ČR, která výzkum prováděla. Takových zákazníků je 41 %.

Neznamená to, ale že v bohatších šetřílci nejsou. Naopak! Na cenu ještě více než my hledí Němci či Rakušané. „Třeba v Rakousku jsou lidé neustále bombardováni agresivními letákovými nabídkami nejnižších cen, tím pádem si na to zvykli a začali reagovat,“ upozornila Očadílková. Podobný trend nastává i u nás. V roce 2007 se za akční ceny prodalo 24 % výrobků, letos v prvním pololetí je to už 48 procent.

Fajnšmekři – to jsou zákazníci, kteří si svůj nákup dokáží vychutnat. Je jich 38 procent. „Pro tento typ spotřebitelů je nakupování doslova radost a trochu i rituál,“ potvrdila Očadílková a vysvětlila: „Nákup si detailně plánují, vyhledávají informace o produktech a rádi zkouší novinky. Chtějí udělat dobrý nákup poměrem kvality a ceny výrobků. Právě kvalitu v prodejně nakonec i upřednostňují a jsou ochotni si za ni i připlatit.“

Pro pětinu lidí je nakupování nutné zlo a chtějí ho mít co nejrychleji za sebou. Pro »rychlíky« je důležitá kvalita a hlavně chtějí najít v regálech své zboží vždy na stejném místě. „Chtějí maximální pohodlí. Obchodníci mohou lehce ztratit jejich důvěru, když u nich nenajdou potřebné a požadované zboží,“ upozornila Očadlíková.

 

Co je pro Čechy při nakupování důležité:

* Akční ceny

* Čistota obchodu

* Dostupnost obchodu

 

Kde Češi denně nakupují:

* Supermarkety     55 %

* Diskonty            35 %

Velké nákupy pořizují v hypermarketech      73%

 

Jak často Češi nakupují:

* denně                25 %

* několikrát týdně  55%