Mirai znamená v japonštině budoucnost. A budoucnost znamená pro Toyotu vyrábět vozy s nulovými emisemi. V případě mirai Toyota tvrdí, že jde až za tuto hranici. „Mirai má nejenom nulové emise, okolní vzduch dokonce čistí. V mnoha ohledech předbíhá dobu," říká generální ředitel českého zastoupení Toyoty Martin Peleška. O tankování plynného vodíku do mirai jste si mohli přečíst celé hlavní reportážní téma v letošním Světě motorů 34 koncem prázdnin.

Co se děje po natankování dál? Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu. K finální reakci pak dochází v palivovém článku pod kapotou. Takto vzniklá energie pohání elektrický motor. Jediný odpad této reakce? Čistá voda.

„Chápu vodík jako efektivní palivo budoucnosti, proto plánujeme masovou výrobu těchto vozů. Proč? Jsou hospodárné, nabízejí dlouhý dojezd, umožňují rychlé tankování. Považuji je za vrcholně ekologické automobily, mohly by se na příštích sto let klidně stát hybnou silou vodíkové společnosti. Základem koncepce je odraz k zábavné budoucnosti,“ říká hlavní konstruktér vozu Jošikazu Tanaka.

Cena Mirai druhé generace začíná v Česku na 1,7 milionu korun v provedení Comfort a 1,8 milionu korun coby Executive. Za dva miliony korun je k mání s paketem VIP.

TOYOTA MIRAI v číslech

Výkon 134 kW

Točivý moment 300 Nm

Maximální rychlost 175 km/h

Zrychlení 0-100 9,0 s

Dojezd dle WLTP 650 km

Cena 1 700 000 Kč  

K vidění na roadshow

Toyotu Mirai si můžete vyzkoušet během velké roadshow, která začala 7. září v Praze, potrvá až do listopadu, kdy dokončí cestu celým Českem.

5 zajímavostí o Mirai

1. Lak, který zacelí škrábance

Mnohavrstevný speciální lak Force Blue dokáže sám zacelit drobná poškození

2. Jezdí i v mínus třiceti

Elektrický pohon na palivové články bez problémů funguje i při teplotě -30°C. 

3. Během jízdy čistí vzduch

Za dobu, kdy auto ujede 10 000 kilometrů, očistí 4,7 milionů litrů vzduchu. Jde o stejné množství, jaké spotřebuje dospělý člověk za jeden rok.

4. Vývoj trval 29 let

Toyota začala na autu na vodík pracovat v roce 1992. První vůz, poháněný vodíkovými články, vyjel z výrobní linky v roce 1996. Byl to RAV4 Funcruiser.

5. Ustojí i výstřel z pistole

Stěny vodíkových nádrží jsou třívrstvé, tvořené především uhlíkovým vláknem. Zastaví i výstřel z revolveru ráže 50. V místě vstřelu vznikne jen malá prohlubeň.

Víte, že…

… vývoj elektromobilů na vodíkové palivové články zahájila Toyota v roce 1992. V roce 2014 uvedla první mirai, toto je druhá generace.

Nová platforma GA-L

Mirai je postaven na modulární podvozkové platformě GA-L, čímž bylo možné opustit čtyřmístné uspořádání s pohonem předních kol a přejít na pětimístný model s poháněnými koly zadní nápravy. Nová generace je v porovnání s předchůdcem delší (+85 mm) a širší (+70 mm), nabízí delší rozvor (+140 mm), ale současně nižší karoserii (-65 mm). Rovněž narostl rozchod předních i zadních kol (+75, respektive +60 mm). Díky platformě GA-L bylo možné změnit zástavbu sady palivových článků a komponent hnacího ústrojí ve prospěch efektivnějšího využití prostoru. Výsledkem je prostornější kabina.

Důležité je i to, že bylo možné zabudovat hned tři vysokotlaké vodíkové zásobníky, a zvýšit tím kapacitu paliva i jízdní dosah o 30 %. Zásobníky jsou uspořádány do tvaru „T“ – nejdelší je umístěn podélně uprostřed pod podlahou vozidla, dva menší jsou příčně pod zadními sedadly a zavazadlovým prostorem.

Nová architektura dovolila přesunout zbrusu nový vodíkový palivový článek z dřívějšího místa pod podlahou vozidla na jeho příď, zatímco kompaktnější vysokonapěťová baterie společně s elektromotorem se nyní nachází nad zadní nápravou.

Nová sada vodíkových článků

S novou platformou vyvinula Toyota i sadu palivových článků společně s měničem jejich energie. Všechny nezbytné prvky dokázali konstruktéři spojit do jediného bloku včetně vodních čerpadel, mezichladiče, klimatizace a vzduchových kompresorů a vodíkového recirkulačního čerpadla. Sada článků využívá tuhý polymerní elektrolyt, stejně jako předchozí mirai, ale nyní je menší a obsahuje menší počet článků (330 namísto 370). Hmotnost sady se podařilo snížit z 56 na 52 kg. Maximální výkon sady se zvýšil ze 114 na 128 kW.

Vysokonapěťová baterie

Mirai používá vysokonapěťovou lithium-iontovou baterii, která nahrazuje baterii typu NiMH předchozího modelu. Díky vyšší energetické hustotě i přes menší rozměry vykazuje vyšší výkon a lepší ekologické parametry. Modul obsahující 84 článků nabízí jmenovité napětí 311 V a kapacitu 6,5 Ah (předchůdce 245 V a 4,0 Ah). Menší rozměry baterie dovolují zástavbu za zadní sedadla bez zasahování do zavazadelníku.

Fotogalerie
6 fotografií