Když je asfalt vlhký...

1. Vždy držte volant oběma rukama, abyste si měli kontrolu nad vozidlem.

2. Zpomalte. Pneumatiky budou mít lepší trakci a kontakt s vozovkou.

3. Výrazně zvyšte svoji vzdálenost od dalších vozidel.

4. Soustřeďte se na řízení. Raději předvídejte nebezpečné situace, než abyste na ně museli reagovat.

5. Před zatáčkou: brzděte vždy při jízdě rovně, ještě před zatáčkou, a postupně. Nebrzděte v průběhu zatáčky, můžete dostat smyk.

Autor: K. Janeček, M. Sekanina, CBJ

6. Během zatáčení: před zatáčkou zpomalte a v průběhu zatáčení udržujte konstantní rychlost.

7. Během zatáčení: neprovádějte žádné prudké pohyby volantem.

8. Jednou za měsíc zkontrolujte pneumatiky, zda mají dostatečnou hloubku vzorku.

9. Důležité jsou kvalitní pneumatiky, které mají dobrý kontakt s mokrým povrchem.

Jak brzdit na »vodě«

Na mokrých vozovkách je oproti suchému povrchu brzdná dráha dvojnásobně dlouhá. Začněte proto brzdit daleko dříve, než byste začali na suché vozovce. Zachovávejte dvojitou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Pro bezpečné zastavení budete potřebovat více času.

Co dělat při aquaplaningu

Co se při aquaplaningu děje: Pneumatiky prokluzují a nereagují na řízení, brzdění ani na akceleraci. Vozidlo může dostat smyk nebo začít rotovat na vozovce. Stává se to proto, že se mezi vaše pneumatiky a vozovku dostane voda, kterou nelze dostatečně rychle odvést pryč. Pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou. Jak reagovat? Nebrzděte prudce. Jemně povolujte plyn, dokud nezpomalíte a neobnoví se trakce.

Prevence

● Jednou za měsíc zkontrolujte tlak ve vašich pneumatikách, když je nižší o 30 % oproti doporučenému, výrazně zvyšuje riziko klouzání na mokré vozovce.

● Blížíte-li se k velkým loužím se stojatou vodou, zpomalte.