Nabourali jste? Nabourali vás? Místo dlouhé výměny názorů se po nehodě vyplatí potlačit emoce – věcné řešení situace je nakonec vždy to nejlepší. „Jenže jde právě o chvíle, kdy si člověk úplně neví rady a potřebuje přinejmenším poradit,“ říká Veronika Kubíková, právnička D.A.S. Rechtsschutz AG, která se zabývá pojištěním právní ochrany.
K některým nehodám musíte volat policii, k jiným ne. Pokud ne a řidiči se dohodnou na míře zavinění, musí společně podepsat záznam o nehodě – tzv. euroformulář.
Ten obsahuje nezbytné údaje o dopravní nehodě, které jsou pak důležité pro pojišťovnu. Uzná-li jeden z účastníků dopravní nehody své zavinění, určitě to do záznamu napište! Každý z řidičů ho pak musí podepsat a převzít jedno jeho vyhotovení.
Kvůli možnému pozdějšímu sporu je fajn pořídit fotografie přímo z místa nehody. „Viník má za povinnost ze zákona oznámit nehodu své odpovědnostní pojišťovně a předat jí právě onen záznam. Poškozený taktéž může svůj záznam odeslat pojišťovně,“ dodává Kubíková.
Kontaktujte policii, jestliže:
- dojde k usmrcení nebo zranění osoby
- hmotná škoda na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí evidentně převyšuje 100 000 Kč
- dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby: veřejné osvětlení, poškození plotu, zastávky MHD
- nehoda poškodí nebo zničí součásti nebo příslušenství pozemní komunikace
- dojde ke srážce se zvěří
- účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích
- se popř. účastníci dopravní nehody nedohodnou na míře zavinění
- to popř. vyžaduje vaše pojišťovna nebo jiný smluvní partner
Když policii nevoláte:
- je nutné sepsat záznam o nehodě a zadokumentovat místo bouračky
- informovat pojišťovnu viníka, popřípadě tu svou
V zahraničí je to s policií složitější
Jak postupovat, když s druhým řidičem není řeč? Co dělat při bouračce v zahraničí? O tom jsme si povídali s Veronikou Kubíkovou a Ladislavem Hirešem, právníky společnosti D.A.S. Rechtsschutz AG, prostřednictvím níž si může člověk zabezpečit právní poradenství dostupné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu – dovoláte se vždy přímo právníkovi.
Pokud se na místě s druhým řidičem nedomluvím na zavinění, co mám dělat?
Kubíková: V případě, že se řidiči nedokážou dohodnout, radím vyžádat si vždy asistenci policie. Ta může na místě věc řešit blokovou pokutou. Pokud dotyčný řidič s pokutou nesouhlasí, respektive nesouhlasí se zaviněním, sepíše policista na místě protokol o dopravní nehodě a věc se dále řeší v rámci správního řízení. Naši klienti mohou v obdobných případech volat nejen poradenskou právní linku přímo z místa dopravní nehody, ale ve správním řízení mohou být obhajováni na naše náklady advokátem.
Pokud se s druhým řidičem rozhodnu vše řešit bez policie a záznam o nehodě nesepíšu, hrozí mi nějaké sankce?
Kubíková: Stejné, jako kdyby člověk od nehody ujel. V rámci následného řešení by tato skutečnost mohla být překážkou při jednání s pojišťovnou, v některých případech může dokonce zakládat právo k uplatnění postihu. Dohoda o finanční kompenzaci je v některých specifických případech možná, avšak nemohu ji doporučit bez konzultace s právníkem.
Když mi někdo nabourá vozidlo a od nehody ujede, má smysl volat policii? Co když mi řidič odmítne sdělit údaje o své totožnosti či údaje o vozidle?
Kubíková: Zde doporučuji rozhodně volat policii, a to v obou případech. Podle registrační značky lze dohledat majitele vozidla a následně pak řešit otázku odškodnění. Podotýkám, že ujetí od dopravní nehody je závažný přestupek, za který hrozí nejen peněžitá pokuta, ale i sankce v podobě sedmi bodů do registru řidičů. Při nesdělení potřebných údajů se šofér dopouští dopravního přestupku a může mu být uložena sankce v podobě nemalé peněžité pokuty i sankce v podobě zákazu řízení.
A co v zahraničí? Na sociálních sítích občas lidé píší, že je lepší od nehody ujet?
Hireš: To bych rozhodně nikomu nedoporučoval. Nedovolené opuštění místa nehody je v řadě zemí posuzováno jako trestný čin a pro policii není v dnešní době zpravidla problém účastníka nehody nebo pachatele přestupku vypátrat. Důsledkem je vysoká pokuta spojená zpravidla se zákazem řízení. Ujetí od nehody může také zakládat právo pojišťovny k uplatnění regresu.
Na co si mám dát pozor, abych v zahraničí neplatil za něco, co jsem nezpůsobil?
Hireš: Právní jistotu účastníků dopravní nehody může i v zahraničí vždy posílit přítomnost policie. V zahraničí je to s ní složitější. Ne vždy se totiž podaří dosáhnout toho, že se policie na místo nehody skutečně dostaví, neboť v řadě evropských zemí je policie povinna ze zákona nehodu šetřit jedině v případě, že dojde ke zranění osob. Velkou výhodu mají v těchto situacích třeba naši klienti, kteří mohou kdykoliv kontaktovat tísňovou linku a s pomocí specialistů zvolit optimální postup a zajistit potřebné důkazy.
Pomůžete jim i domluvit se?
Hireš: Ano. V podobných případech jazyková bariéra mizí, komunikaci s policií, účastníky nehody a dalšími obstarají právníci. Ti také poradí, jak naložit s dokumenty, kterým účastníci nerozumí a měli by je podepisovat, zda je lepší zaplatit pokutu nebo kauci a podobně.