Dotaz: Zdravím TipCars.com. Existuje nějaké ojeté auto, u kterého se majitel nemusí stále starat o to, kdy se mu něco rozbije. Je snad nějaký model, který když koupím, nebudu muset po 10 000 km hledat servis?
Díky moc za odpověď
Martin
Odpověď:
„Když čtu Vaši otázku, tak mám trochu pocit viny. Jste příkladem čtenáře, který neustálým studováním našich rad na TipCars.com dospěl k tomu, že ojetiny jsou hromadou šrotu.“ Říká Martin Vaculík ze serveru TipCars.com. Je potřeba však udržet si nadhled. Že se na TipCars.com řeší řada problémů neznamená, že je má každý vůz, jen že se zde jaksi koncentrují. Jsou lidé, kteří i s Mondeem 1,8 TD najeli 200 tisíc km bez jakýchkoliv investic. „Navíc fungují zákony schválnosti. Znám třeba příklad ženy, co si koupila první auto ve zlaté metalíze (její základní požadavek na vlastnosti vozu) za 200 tisíc Kč (její tehdejší finanční limit), na které v autobazaru narazila. A Xsara 1,4i jí už čtyři roky bez problémů jezdí a nedala do ní korunu.“ Dodává Vaculík z TipCars.com.
Spolehlivost stroje klesá, tj. počet jeho výpadků roste s jeho složitostí, což je základní poučka při výběru auta, požadujeme-li co nejlepší spolehlivost. U auta se to kombinuje s kvalitou konstrukce a kvalitou použitých komponentů. Proto i některé složité vozy mohou být spolehlivější než jednoduché, protože vyšší cena umožnila náročnější konstrukci i kvalitnější výrobu. Například Mercedes-Benz W124 (1984 až 1996) je sice navždy etalonem kvality, ale má to dnes prostě za sebou a sehnat zachovalý kus s nestočenými km je úkol plus mínus na rok. Jednodušší to budete mít se sháněním následujících třech typů, co bychom z redakce TipCars.com Vám doporučili.
Nissan Almera N15 1,4i 16V (1995 až 2000)
Osobně jsme velkými ctiteli almery pro její jízdní vlastnosti. Není tak tuhá a pevná ve stopě jako dnešní auta, zato si lze rychlým pohybem volantu odsadit záď a s trochou cviku a odvahy to poslat do zatáčky způsobem, o kterém si bezpečně naladěné tuhé fabie mohou nechat jen zdát. Motor 1,4i 16V sice existoval i ve verzi s výkonem 55 kW, do ČR se však dovážela výhradně výkonnější 64 kilowatová specifikace. Dynamika almery s ním je dostatečná i pro náročnější motoristy, sám motor je úsporný a naprosto spolehlivý.
Škoda Octavia 1,9 TDI (66 kW)
„Osobně nemám octavii první generace rád, zejména se nedokáži popasovat s jejími jízdními vlastnostmi, které považuji za velice nebezpečné.“ Radí Martin Vaculík z TipCars.com. Mohutné převisy a špatné tlumení kmitů nízkých frekvencí vyvolávají silnou tendenci ke kmitání a rozkyvům karosérie, které je s tak krátkým houbovitým podvozkem velmi těžké zvládnout. Zejména jsou-li opotřebené silentbloky zadní nápravy, což má dle našich zkušeností každá druhá (z pohledu servisu však není důvod je měnit, nejsou roztrhané, jen se více deformují a vozu uhýbá v zatáčkách záď). Dalším důvodem, proč zavrhnout koupi octavie, je někdejší chování jejích uživatelů, zejména těch, co jí získali v práci jako služební. Ti často psychicky neunesli přechod z favorita a začali se chovat jako mistři světa, zcela hulvátsky a nebezpečně. Jinak zachovalá octavie s motorem 1,9 TDI v jeho základní 66 kW verzi je určitě jedním z nejspolehlivějších dieselů, jaké vůbec můžete koupit. Až na tu váhu vzduchu na něm nezlobí prakticky nic, po dvoustech tisících km by to chtělo nechat odzkoušet a opravit dvoupružinové vstřikovače, čerpadlo v původním stavu často přežije přes 400 tisíc Kč. I zbytek octavie je mechanicky nadprůměrně robustní a třeba koroze karosérie se jí prostě netýká. Všechny díly seženete za velmi dobré ceny na vrakovištích, akorát si nedělejte iluze o jejich původu. Z toho, jak hezky to tady v Čechách funguje, že není důvod kupovat drahé nové věci, když je tolik levných kradených, máte radost jen do doby, než někdo ukradne a rozřeže přímo vaši octavii.
Dacia Logan 1,4i, 1,6i
Zajímavou alternativou k ojetinám je Dacia Logan. „Nepsal bych tady o ní, kdybych nebyl přesvědčen, že narozdíl od mnoha jiných nových aut je toto skutečným sňatkem z rozumu – nezamilujete se do ní, ale zlobit vás určitě nebude. Jednoduché osmiventilové motory vždy patřily k tomu nejspolehlivějšímu na vozech Renault, o zbytku dacie pak platí, že co na voze není, nemůže se pokazit a co tam holt být muselo, je skutečně náležitě dimenzováno.“ Informuje Vaculík z TipCars.com
Více informací zde.