Třeba v Jižní Americe jezdí na líh auta běžně. Vzhledem k tomu, že se směs 85 procent biolihu a 15 procent benzinu, označovaná jako E85, začala objevovat i u našich pump, rozhodli jsme se vyzkoušet nalít ji do nejběžnějšího českého auta – Škody Felicie. Do vozu s vyčerpanou nádrží jsme natankovali směs pěti litrů E85 a stejného množství naturalu.
Při užití stoprocentní směsi by podle odborníků mohla mít škoda potíže se startováním. Testovaná felicia ale startuje bez problémů a už na zkušební trase cítíme znatelný nárůst výkonu, který nám později potvrzuje i měření. Zatímco na obyčejný benzin Natural 95 jsme čtrnáctileté feldě naměřili 51 kilowattů, na směs s lihem škodovka posílila o jedenáct procent na 57 kW. Citelně se zlepšily také emise výfukových plynů.
Ušetříte skoro 40 Kč na 100 km
Provoz auta na biolíh je navíc díky loňskému osvobození biopaliv od spotřební daně levnější. Spotřeba vozu sice při provozu na E85 zhruba o čtvrtinu stoupne, v současnosti je ale toto palivo levnější zhruba o 29 procent, z čehož plyne nesporná cenová výhoda Pokud tedy na E85 jezdíte s autem, které normálně spotřebovává deset litrů benzinu na 100 km, tak provozem na E85 ušetříte zhruba 37 Kč na každých 100 km. Své náklady na palivo tak snížíte přibližně o 12 procent.
Čerpacích míst je zatím málo
Hlavní nevýhodou jízdy na E85 je nedostatečná síť čerpacích stanic, které toto palivo nabízí, a také omezená možnost použití u starších vozů s karburátorem. Další minus představuje ztráta záruky u nového vozu, problematičtější studené starty a zkrácení životnosti palivového vedení a čerpadla.