Za nejbezpečnější auto roku 2009 byl vyhlášen Volkswagen Golf VI. Ten prošel už testy v roce 2008 a vloni byl překontrolován podle nových, přísnějších pravidel. Co se bezpečnosti týče, můžete být v klidu i v případě dalších aut, která dostala pět hvězdiček.
Mezi pětici nejbezpečnějších se dostaly:
1. VW Golf VI
2. Honda Insight
3. Toyota Prius
4. Hyundai i20
5. Toyota Avensis, Volvo XC60 a Opel Astra
Na konci je Suzuki Alto a Toyota Urban Cruiser.

Jak získají vozy své hvězdičky?
Každé auto obvykle projde čtyřmi nárazovými testy. Inspektoři vyhodnotí bezpečnost dospělých i dětí v autě. Hodnotí i to, jakou šanci auto dává při případném střetu chodcům a zda má kvalitní systém aktivní a pasivní bezpečnosti.
Rok od roku se požadavky na získání nejvyššího ocenění, tedy pěti hvězdiček, zvyšují. Právě vloni se hodnocení pozměnilo a přitvrdilo. Navíc se posuzují i elektronické aistenční systémy. Stále více se také klade důraz na ochranu chodců při nehodách.
Kategorie 1 – Ochrana dospělých cestujících Provádí se čelní a boční náraz a dobrovolný test s nárazem na kůl, pokud má auto hlavový airbag. K tomu se přidá vyhodnocení rizik poranění krční páteře.
Kategorie 2 – Ochrana dětí Jsou vyhodnocovány testy s fi gurínami dětí ve věku 1,5 roku a 3 roky v sedačce při čelním a bočním nárazu, hodnotí se zádržné systémy a jejich upevnění ve vozidle. Přičte se k tomu vyhodnocení toho, jak je vyznačeno vypnutí airbagu, přítomnosti tříbodových pásů, vhodnosti pro univerzální sedačky, přítomnosti úchytů ISOFIX apod.
Kategorie 3 – Ochrana chodců Provádí se testy nárazu hlavy dítěte a dospělého, testy rizika poranění dolních končetin o nárazník a rizika poranění o hrany na kapotě a nárazníku.
Kategorie 4 – Asistenční systémy Od loňska nová. Posuzuje elektronické asistenční systémy, ovlivňující bezpečnost. Jde o to, jestli vás auto upozorní, že nejste připoutáni, zda má stabilizační systém a zařízení omezující jízdu nastavenou rychlostí.
Ačkoli se auta na testy berou náhodným výběrem z výrobních linek, je dáno, že stabilizační systém musí být součástí výbavy 85 % vozů prodaných na trhu v Evropě – za dva roky už bude potřeba, aby je měla všechna auta. Podobné podmínky jsou pro všechny asistenční systémy.
Celkový počet hvězd: Výpočet je poměrně složitý. Jde o vážený průměr všech 4 kategorií – 50 % celkového výsledku tvoří výsledky 1. kategorie, 20 % z výsledků druhé kategorie, 20 % z kategorie 3 a zbývajících 10 % je výsledek z kategorie 4. Blesk sestavil pořadí v tabulce tzv. váženým průměrem jednotlivých hodnocených kategorií.
EURO NCAP | Takhle dopadly testy v roce 2009 | |||||
Pořadí | Model | Počet hvězdiček |
Ochrana dospělých |
Ochrana dětí |
Ochrana chodců |
Asistenční systémy |
1. | VW Golf | 5 | 97% | 84% | 61% | 71% |
2. | Honda Insight | 5 | 90% | 74% | 76% | 86% |
3. | Toyota Prius | 5 | 88% | 82% | 68% | 86% |
4. | Hyundai i20 | 5 | 88% | 83% | 64% | 86% |
5. | Toyota Avensis | 5 | 90% | 86% | 53% | 86% |
5. | Volvo XC60 | 5 | 94% | 79% | 48% | 86% |
5. | Opel Astra | 5 | 95% | 84% | 46% | 71% |
6. | BMW X1 | 5 | 87% | 86% | 63% | 71% |
6. | Saab 9-5 | 5 | 94% | 80% | 44% | 86% |
7. | Toyota iQ | 5 | 91% | 71% | 54% | 86% |
8. | Renault Grand Scenic | 5 | 91% | 76% | 42% | 99% |
9. | Chevrolet Cruze | 5 | 96% | 84% | 34% | 71% |
10. | Mercedes E-Class | 5 | 86% | 77% | 58% | 86% |
11. | Škoda Superb | 5 | 90% | 81% | 50% | 71% |
12. | Audi A4 | 5 | 93% | 84% | 39% | 71% |
13. | Honda Accord | 5 | 86% | 79% | 54% | 86% |
14. | Opel Insignia | 5 | 94% | 79% | 40% | 71% |
14. | Škoda Yeti | 5 | 92% | 78% | 46% | 71% |
15. | VW Polo | 5 | 90% | 86% | 41% | 71% |
16. | Peugeot 5008 | 5 | 89% | 79% | 37% | 97% |
17. | Citroen C4 Picasso | 5 | 87% | 78% | 46% | 89% |
18. | Mercedes GLK | 5 | 89% | 76% | 44% | 86% |
18. | Infiniti FX | 5 | 86% | 77% | 44% | 99% |
18. | Kia Soul | 5 | 87% | 86% | 39% | 86% |
18. | Mazda 3 | 5 | 86% | 84% | 51% | 71% |
19. | Honda Civic | 5 | 79% | 76% | 67% | 86% |
19. | Subaru Impreza | 4 | 84% | 73% | 72% | 57% |
20. | Volvo V70 | 5 | 88% | 84% | 43% | 71% |
21. | Audi Q5 | 5 | 92% | 84% | 32% | 71% |
22. | Kia SOrento | 5 | 87% | 84% | 44% | 71% |
23. | Peugeot 308 | 5 | 82% | 81% | 53% | 83% |
24. | VW Tiguan | 5 | 87% | 79% | 48% | 71% |
25. | VW Scirocco | 5 | 87% | 73% | 53% | 71% |
26. | Peugeot 3008 | 5 | 86% | 81% | 31% | 97% |
27. | Honda Jazz | 5 | 78% | 79% | 60% | 71% |
28. | Volvo 3C0 | 5 | 91% | 78% | 26% | 71% |
29. | Citroen DS3 | 5 | 87% | 71% | 35% | 83% |
30. | Subaru Legacy | 5 | 79% | 73% | 58% | 71% |
31. | Peugeot 308CC | 5 | 83% | 70% | 33% | 97% |
32. | Mazda 6 | 5 | 77% | 81% | 49% | 71% |
33. | Citroen C5 | 5 | 81% | 77% | 32% | 83% |
34. | Mitsubishi Lancer | 5 | 81% | 80% | 34% | 71% |
35. | Mercedes C Class | 5 | 82% | 70% | 30% | 86% |
36. | Chevrolet Spark | 4 | 81% | 78% | 43% | 43% |
37. | Citroen C3 Picasso | 4 | 81% | 76% | 43% | 40% |
38. | Citroen C3 | 4 | 83% | 74% | 33% | 40% |
39. | Toyota Urban Cruiser | 3 | 58% | 71% | 53% | 86% |
40. | Suzuki Alto | 3 | 55% | 46% | 35% | 29% |