Pro účely vznesení jakýchkoliv nároků při reklamaci vozidla je nejprve podstatné rozlišit, zda se jedná o vozidlo ojeté či zcela nové, zároveň je nutné vzít do úvahy, v jaké pozici každá ze stran vystupuje – tedy zda při prodeji nebo koupi jedná v rámci své podnikatelské činnosti či nikoliv. Záleží tedy vždy na obsahu smlouvy dle výše uvedeného, zároveň však i na dalších smluvních ujednáních.
Z pozice kupujícího a jeho možných nároků při reklamaci vad vozidla je velmi výhodná situace, kdy kupující neuzavírá kupní smlouvu tzv. „na IČO“, tj. nevystupuje při uzavírání kupní smlouvy v rámci své podnikatelské činnosti. Vstupuje-li totiž taková osoba do smluvního vztahu s podnikatelem (osobou jednající v rámci své podnikatelské činnosti) – např. bazarem nebo prodejcem vozidel, přiznává zákon této osobě, jako smluvní straně slabší oproti obratnému a zkušenému podnikateli, postavení tzv. spotřebitele.
Kupuje-li pak taková osoba nové vozidlo, jsou možnosti, kdy lze úspěšně vrátit vozidlo a žádat zpět kupní cenu, bohaté. Jedná se např. o případy, kdy se na vozidle vyskytne neodstranitelná vada, která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, kdy se opětovně po dvou záručních opravách objeví stejná vada znovu. Je-li předmětem smluvního vztahu takových stran vozidlo ojeté, prodávající sice nese pouze odpovědnost za tzv. skryté vady, tj. vady existující v okamžiku předání, kupujícímu však stále zůstávají přiznána zvýhodnění patřící spotřebitelům při uzavírání spotřebitelských smluv.
V rámci reklamačních nároků může být pro kupujícího naopak určitou komplikací, pokud uzavírá smlouvu tzv. „na IČO“, tedy pokud při uzavírání kupní smlouvy jedná v rámci své podnikatelské činnosti. Ať již kupuje ojeté či nové vozidlo, platí pro kupní smlouvu, kterou uzavírají obě strany jako osoby jednající s přihlédnutím ke všem okolnostem zřejmě v rámci jejich podnikatelské činnosti, obchodní zákoník. Zde bude posouzení možnosti vrácení vozidla obzvláště záviset na konkrétních smluvních ujednáních.
Obecně lze říci, že úspěch při vracení vozidla závisí na více faktorech. Je-li však nárok na vrácení vozidla v daném případě opodstatněný, je nutné, aby kupující správně uplatnil svůj nárok u prodávajícího – pokud možno v písemné podobě specifikoval vady vozidla, popsal jejich projevy a vliv na funkčnost věci a určil konkrétní právo, kterého se domáhá (např. vrácení vozidla).
Víte, kolik by stál jeden úkon advokáta (např. sepsání reklamačního dopisu protistraně) u auta za 350.000,- Kč? Minimálně 10.000,- Kč bez DPH podle advokátního tarifu. Výše odměny za jeden úkon je pochopitelně odvislá od předmětu sporu, v těchto případech hodnoty vozidla.
Nyní počítejte (reklamujeme vady vozidla a odstupujeme od kupní smlouvy): převzetí věci a první porada s klientem, výzva protistraně – odstoupení od kupní smlouvy, odpověď na reakci protistrany, která polemizuje s nárokem, sepis žaloby, zastoupení u soudního jednání, sepis odvolání, atd. ... To vše může být jedním úkonem po 10.000,- Kč. Čili v mimosoudní fázi učiní advokát zpravidla minimálně 3 úkony = zde 30.000,- Kč bez DPH! Pokud případ bude nutno projednat soudně, zaplatíte za advokáta ještě mnohonásobně více, a to nemluvíme o soudním poplatku a dalších nákladech soudního řízení.
S naším pojištěním toto břemeno nese za vás naše společnost. Více informací najdete na www.das.cz nebo infolince 800 10 55 10.