Jejich velikost umožňuje využití pouze v nejrozlehlejších povrchových dolech planety. Aby mohly být nejsilnější náklaďáky světa v běžném provozu, musely by mít pro sebe minimálně tříproudou dálnici bez návěstidel, mýtných bran i mostů. I v obřích dolech vypadají obrovsky, stejně jako jejich pořizovací cena kolem 80 milionů korun.

Na korbě uvezou až 400 tun

Ohromující je i jejich nákladový prostor. Ocelová korba váží padesát tun a lze ji dozadu sklopit do úhlu 45 stupňů během půl minuty. Z hlediska praktičnosti je na tom nejlépe Liebherr T282B, který uveze najednou až čtyři stovky tun nákladu. Konkurenti se rovněž snaží. Komatsu a Caterpillar produkují stroje podobné velikosti, nicméně Komatsu 930E-3 uveze 290 tun a Caterpillar 797B 345 tun. Čtvrtým monstrem, které je schopné takového výkonu, je damper firmy Terex.

A spotřeba? Do nádrží těchto aut se vejde 4,5 tisíce litrů paliva, které v průměru vydrží dvě směny, tedy 24 hodin. K naftě připočtěte dodatečné náklady na obutí (sada pneumatik vyjde na zhruba čtyři miliony korun a je potřeba ji měnit po každých 5 až 7 tisících hodin). Svým majitelům se ale vyplatí. Zvládnou totiž vozit náklad 24 hodin denně za jakéhokoli počasí.

Největší obutí dělá Michelin

Jediné možné obutí pro tuto čtveřici vozů představuje pneumatika Michelin 59/80R63 XDR, která měří v průměru 4,03 metru a na šířku 1,50 metru. Váží více než 5 tun a každá uveze přes 100 tun nákladu. Michelin 59/80R63 XDR obsahuje 890 kilogramů oceli, tedy dost na to, aby se z ní vyrobily dva malé vozy. Kromě oceli se skládá ze 3850 kilogramů gumy, dost na výrobu 600 kusů pneumatik pro osobní automobily.


Jedna pneumatika vozu má průměr asi 4 metry
Autor: archiv autora

Caterpillar 797B

Motor: vidlicový vznětový dvacetičtyřválec
Zdvihový objem: 117 000 cm3
Největší výkon: 3550 koní
Pohotovostní hmotnost: 307 tun
Užitečná hmotnost: 380 tun


Obří nákladní vůz Komatsu 930E vydrží převážet náklad nepřetržitě. Nezaskočí ho ani nepříznivé počasí.
Autor: archiv autora

Komatsu 930E

Motor: vidlicový vznětový osmnáctiválec
Zdvihový objem: 78 000 cm3
Největší výkon: 3500 koní
Pohotovostní hmotnost: 235 tun
Užitečná hmotnost: 320 tun


 

Nákladní monstra se využívají hlavně v porvrchových dolech
Autor: archiv autora

Liebherr T 282B

Motor: vidlicový vznětový dvacetiválec
Zdvihový objem: 90 000 cm3
Největší výkon: 3650 koní
Pohotovostní hmotnost: 252 tun
Užitečná hmotnost: 400 tun


Tento stroj by se vešel jen na tříproudou dálnici
Autor: archiv autora

Terex MT 6300AC

Motor: vidlicový vznětový dvacetiválec
Zdvihový objem: 90 000 cm3
Největší výkon: 3750 koní
Pohotovostní hmotnost: 260 tun
Užitečná hmotnost: 400 tun