Zákon nazývá internetový prodej jako „uzavírání smluv distančním způsobem“.To je nejčastěji právě přes internet a telefon, ale může se jednat i o různé nabídkové katalogy, teleshopping a další.

Nezáleží přitom na způsobu předání zboží – může jít i o osobní převzetí. Nákupy z pohodlí domova mají nevýhodu – zboží si nemůžeme osahat, vyzkoušet, ani se prodavače zeptat na detaily. Občanský zákoník je zde přísnější než u nákupů v obchodě. Pokud obchodník na něco „zapomene“ a spotřebiteli v předstihu potřebné informace nesdělí, nový občanský zákoník nabízí spotřebiteli několik nástrojů, které mu umožňují práva uplatnit:

1. Pokud při koupi není poskytnuta informace o možnosti odstoupit od smlouvy, prodlužuje se běžná čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení až o rok.

2. Když obchodník dostatečně včas neinformuje o nákladech na dodání, výši daní nebo jiných poplatcích, nemusíte je vůbec platit.

3. Pokud se předem nedozvíte, že nesete náklady na vrácení zboží, pak je platí obchodník sám.

O čem vám obchodník musí říct?

-Jaké jsou náklady na komunikaci s obchodníkem, pokud se liší od běžné sazby.

-Zda bude třeba zaplatit zálohu.

-Jak odstoupit od smlouvy včetně lhůt.

-Pokud věc nelze vrátit běžnou poštovní cestou, musí to spotřebitel předem vědět a znát náklady takového vracení. U smluv, kde se bude plnění opakovat (připojení k internetu, zasílání nové knihy každý měsíc apod.) musí spotřebitel předem znát nejkratší dobu, po kterou je smlouvou vázán, cenu za jeden měsíc a veškeré daně, poplatky a náklady na dodání. Zda spotřebitel uhradí poměrnou část ceny v případě, že odstoupí od smlouvy, na jejímž základě již smlouva začala být poskytována. Spotřebitel musí být rovněž vždy informován o tom, kde a za jakých podmínek může mimosoudně uplatnit svou stížnost a na jaký orgán dozoru se může obrátit.

Smlouvu lze zrušit do 14 dnů

Také nový občanský zákoník umožňuje odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu, přičemž za své rozhodnutí vás obchodník nemůže nijak postihnout (například srážkou z ceny nebo smluvní pokutou).

V případě smluv o poskytování služeb se lhůta 14 dnů počítá od uzavření smlouvy, u dalších typů smluv se lhůta počítá od:

- doručení zboží či jeho vyzvednutí

- převzetí poslední části dodávky zboží (např. poslední skříňka kuchyňské linky apod.)

- od první dodávky zboží, pokud má podnikatel opakovaně a pravidelně dodávat nějaké zboží (třeba doplňky stravy).

Jak odstoupit od kupní smlouvy

Odstoupení stačí během čtrnáctidenní lhůty odeslat na adresu obchodníka. Na rozdíl od staré úpravy nevadí, když obchodníkovi dojde odstoupení později, důležitý je čas odeslání.

Smlouvu uzavíráte elektronicky a odstoupit můžete stejným způsobem, například na vzorovém formuláři, který bude mít řada prodejců na stránkách. Do 14 dnů od odstoupení musíte vrátit zboží (buď osobně, nebo stačí poslat). Náklady na dopravu k obchodníkovi přitom hradíte vy. Podnikatel vám musí vrátit všechny peníze, které od vás na základě smlouvy přijal, do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, nemusí je ovšem poslat dříve, než mu vrátíte zboží nebo prokážete, že jste je odeslali. Peníze vám musí vrátit stejným způsobem, jakým jste zaplatili. Jestli ale souhlasíte s jiným způsobem vrácení, je to v pořádku.

Obchodník si může strhnout svoje náklady, ale jen tehdy, když mu to výslovně umožňuje zákon. Náklady na dopravu od obchodníka k vám se vrací jen do výše nejnižší nabízené dopravy).

Vyzkoušet, nezničit!

V novém občanském zákoníku je ustanovení, na jehož základě spotřebitel podnikateli odpovídá za snížení hodnoty zboží. Podnikatelé budou moci zboží překontrolovat, a pokud je budou muset nechat opravit, strhnou rozdíl z částky, kterou vrátí spotřebiteli. To ovšem neznamená, že zákazníkovi naúčtují každou kontrolu technikem. Spotřebitelé, kteří zboží vyzkouší normálním způsobem, mají nárok na vrácení celé kupní ceny. Pokud podnikatel nesdělí podmínky, lhůtu a postupy pro uplatnění odstoupení od smlouvy či neodkáže na formulář pro odstoupení od smlouvy, není spotřebitel povinen za snížení hodnoty platit.