"Soupravu jsme již úspěšně otestovali v ostravském provozu, kde bez napájení z trakčního vedení ujela v simulovaném běžném provozu téměř devět kilometrů. Spotřebovala při tom jen zhruba 40 procent kapacity baterie," sdělil šéf Inekonu Josef Hušek. "Současně pracujeme na další inovaci naší technologie, která by dojezd tramvají bez napájení z trakčního vedení ještě zdvojnásobila," doplnil.

Konečných testů se zúčastnili zástupci Seattlu, který má kromě smlouvy na dodávku sedmi vozů podle dnešní Mladé fronty Dnes opci na nákup dalších 19 tramvají. Po prověrce nové tramvaje v provozu Seattle podle Inekonu projevil zájem o dalších devět souprav v rámci čerpání opce. O dodání tramvají na baterie jedná firma i s dalším americkým městem Detroit.

Zájem o tramvaje napájené elektřinou z baterií podle Inekonu ve světě roste. Vozy se uplatní třeba v historických centrech měst nebo v místech složitého křížení tramvajových linek s trolejbusovými, kde není možné vybudovat standardní vedení. Na návrhu pohonu spolupracoval Inekon s francouzskou firmou Saft, která baterii vyrobila. Nyní Inekon podal žádost o udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají.

Inekon předloni vykázal tržby 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu. Loni 51 procent akcií firmy koupila čínská státní společnost China Rail Signaling Corporation.

Tramvaj na baterie vyvíjí rovněž Škoda Transportation. Nový pohon loni vyzkoušela na zkušební trati v Plzni. Bez nabíjení z troleje tramvaj ujela osm kilometrů. Škoda dodá 12 tramvají s bateriovým pohonem do tureckého města Konya s dalšími 60 klasickými tramvajemi. Hodnota zakázky činí asi 3,4 miliardy korun. Inekon byl původně partnerem Škody, nyní jsou konkurenty.