Nepovedený, zpackaný update některého ze serverů Facebooku vedl k tomu, že přestala fungovat nejen největší globální sociální síť, ale výpadek pocítili i uživatelé Instagramu a WhatsAppu, tedy produktů mateřského Facebooku.

O interní chybě anonymně hovořili pro agenturu Reuters i někteří zaměstnanci Facebooku, připomněl britský Mirror. Sociální síť k výpadku služeb uvedla, že se nejednalo o hackerský útok, ale o „problém při změně konfigurace“ systému.

Nemáme důkazy o tom, že by vinou výpadku byla ohrožena uživatelská data,“ přispěchala také s uklidněním znejistěných uživatelů. Podle expertního serveru Privacy Affairs ale mohou být ohroženy data až poloviny uživatelů!

Po opětovném zprovoznění sítí se omluvil spoluzakladatel Facebooku a jeho současný výkonný ředitel Mark Zuckerberg, kterého údajně stálo zastavení provozu na sedm hodin sedm miliard dolarů (přes 150 miliard korun) jeho osobního majetku. „Omlouvám se za včerejší výpadek. Vím, jak moc pro vás naše služby znamenají, abyste mohli zůstávat ve spojení v lidmi, které máte rádi,“ řekl k tomu Zuckerberg.

Jsou náznaky toho, jak uvádějí některé portály, že Facebook spadl proto, že někdo umazal kus kódu, díky kterému celý systém dotčených sociálních sítí vůbec funguje. 

Facebook neexistoval, omluva bude málo? 

Podle Daily Mail se ale za toto vlažné vyjádření na Zuckerberga sesypala velká kritika, zejména od firem, které jsou na Facebooku značně závislé, že výpadek bere na lehkou váhu a nestaví se k problému dostatečně seriózně.

Na sociální síti Twitter, která není vlastněna Facebookem a která se v čase výpadku stala jakousi náhradní platformu pro ty, kdo nemohli komnikovat přes Facebooku, se k zastavení služby vyjádřil i nejeden odborník na online svět. „Tentokrát to vypadá jako pořádná, ale opravdu pořádná konfigurační chyba. Facebook v tuhle chvíli na internetu v podstatě neexistuje,“ napsal během výpadku na Twitter například expert na kyberbezpečnost Kevin Beaumont.   

Interní chyba měla za následek dominový efekt, kterým se lapsus rozšířil na další zařízení, která sociální síť využívá k provozu. Společnost uvedla, že „dělala všechno, co bylo v jejích silách“, aby byly služby opět dostupné. „Chyba měla vliv i na mnoho z našich interních nástrojů, s nimiž každodenně pracujeme,“ uved Facebook.     

K tomu, že výpadek trval tak dlouho, podle Daily Mail přispělo také to, že mnoho zaměstnanců online impéria pracuje z domova. Vzhledem k tomu, že bylo zřejmě potřeba fyzicky přijít a manuálně zasáhnout přímo v poškozených datových centrech, výpadek se protáhl na hodiny. Facebook údajně zjišťuje, který z jeho pracovníků sedmihodinový výpadek sociální sítě způsobil. 

Přinese výpadek nějakou změnu?

Experti na online svět uvádějí, že se světem sociálních sítí ani celého internetu výpadek pravděpodobně nijak zásadně nezahýbá. Zuckerbergovu finanční ztrátu také nevnímají nijak významně. „Pokud je značná část jeho bohatství navázaná na cenu akcií Facebooku, je na podobné výkyvy zvyklý,“ uvedl pro Blesk.cz Filip Kůžel z webu Živě.cz.

Podobné je to s odlivem uživatelů, který se nejspíš konat nebude. „Konkurentům sice vyskočily počty stažení mobilních aplikací, ale nejedná se o trvalou migraci. Historie podobných případů ukazuje, že z dlouhodobého pohledu se nestane nic dramatického,“ ubezpečil šéfredaktor. „Lidé se vrátí na původní platformy a skutečně odejde jen mizivé procento z celkových 2,7 miliardy uživatelů postižených facebookovských platforem,“ doplnil Kůžel.